Bár a turizmus kulcsemberei, eddig még nem voltak meghívott előadói a Turisztikai és Gasztronómiai Szakosztálynak. Február 14-én pótoltuk ezt, annál is inkább, mivel előző héten zajlott le az Első Idegenvezetői Fórum.
Már azon is meglepődtem, hogy ez volt az első ilyen alkalom – és ráadásul a két szakmai érdekképviseleti szervezet (a Magyar Idegenvezetők Szövetsége – MISZ és a Magyar Idegenvezetők Egyesülete – MIE) közösen szervezte. Meghívott vendégeink – e foglalkozási ág két tapasztalt képviselője – beszámoltak egyéb szakmai gondokról is.
Ahogy a fórum bevezetőjében olvasom: „Mi idegenvezetők, azért vagyunk, hogy elmeséljük hazánk történetét vendégeinknek, mégpedig főleg az anyanyelvükön. Olyan élményben részesítjük őket, hogy kedvük legyen ide visszatérni. Az idegenvezetés olyan szakma, amely a turizmus kicsi, de igen fontos szegmensét képezi: általa az idelátogató turista nemcsak megkedveli hazánkat, de szívesen elmegy az ajánlott múzeumba, borkóstolóra, hajókirándulásra. Így hozzájárulunk a turizmusból származó bevételek növeléséhez is.”
A kritikai hangvétel sem maradt el: „Ugyanakkor mindez nem tükröződik az idegenvezetők megbecsültségében. A munkához jutás nehézségei, a külföldi szolgáltatókkal, munkavállalókkal szembeni védelem teljes hiánya, az alacsony díjazás erősen hátráltatja a minőségi munkavégzés lehetőségét.”
„A két szervezet, a MISZ és a MIE egy jogszabály-módosító javaslatcsomagot terjesztett elő, amelyet az MTÜ befogadott, és elismerte javaslataink jogosságát. Ez 2020-ban történt. Az eltelt négy év alatt azonban nem történt komoly előrelépés. Fórumunkkal szeretnénk felhívni a döntéshozóink és a szakma figyelmét a sürgős megoldás szükségességére…” – olvasható a meghívóban.
Vendégeinket, Farkas Mariannát és Róka Zsuzsannát először arra kértük, mutatkozzanak be röviden, majd szó esett a szakma fentebb már említett gondjairól, amelyek megoldására, úgy tűnik, nem volt elég a február 9-i szakmai eszmecsere.
Ezután Gál Gábor, a Hotelinfo tulajdonosa, a népszerű HungaryCard kibocsátója szólt a kártya jelenlegi szolgáltatásairól, azok népszerűségéről. Az elmúlt évek alatt a HungaryCard kedvelt turisztikai termék lett. Hogy kik vásárolják? Nos, külföldiek és belföldiek egyaránt. Főleg a nem nyugdíjas kör értékeli, ugyanis komoly utazási kedvezményeket is nyújt.
A szakmai előadókhoz jelentős számú kérdés érkezett a megjelent tagok részéről.
Ezután következett szokásos gasztroprogramunk. Ezúttal Földes Tamás, a Rétescake tulajdonosa látogatott el a székházba, és hozott magával sokféle finom rétest, amiről e sorok szerzője úgy vélte, hungaricum, de kiderült, török eredetű. Ettől eltekintve, évszaktól függetlenül az egyik legkelendőbb magyar sütemény. (Amelyből – személyes tapasztalat – a külföldön élő és hazalátogató magyarok dobozszámra visznek ki, hogy lefagyasszák.)
Földes Tamás igazi vendéglátós családból származik, édesapja az akkori legmagasabb szintű konyhát vitte a régi Duna InterContinentalban, később vendéglőket nyitott.
Évente majd egymillió (!) darab rétes készül most a műhelyeikben, több mint harmincféle ízesítéssel.
A vállalkozás bemutatása és a beszélgetés után kóstolóra került sor.
Fotó: Okolicsányi Zoltán