A Political Capital kutatóintézet gyűjtötte össze azokat a tényeket, példákat és részleteket, amelyek alapján egyértelműnek tűnik, hogy hamis híreivel oroszország szőnyegbombázást hatott végre a közösségi médiában – foglalja össze az intézet jelentését a Telex.
Miközben Oroszország egyértelműen az agresszor szerepét tölti be az ukrajnai megszállásban, az orosz propagandaeszközöket arra próbálják használni, hogy áldozatszerepbe helyezzék a támadó felet. Ennek része többek között, hogy a szőnyegbombázással felérő online kommunikációs kampányban az alábbi féligazságokat, vagy nettó hazugságokat ismétlik el sok ezerszer, minél több platformon:
- A zsidó származású ukrán elnök, Vologyimir Zselenszkij valójában náci;
- A Majdan után népirtás zajlott Ukrajnában;
- Ukrajna atomfegyvert akar.
Tényellenőrző írásainkból egyébként kiderül, hogy ugyan tényleg nincs könnyű dolga a kisebbségeknek Kelet-Ukrajnában, de egyáltalán nem folyik ott népirtás, ahogy atomfegyvere sem lehetne Ukrajnának, még akkor sem, ha akarnák.
Az orosz dezinformációs kampány lényegében arra fókuszál, hogy a közvéleményben elültessék annak a gondolatát, hogy igazából Oroszország az áldozat, belekényszerítették a helyzetbe, és vakójában nem is tehet arról, hogy civil áldozatok életét is követelő háborút indított egy független ország ellen.

Magyarországon is óriási erőkkel terjeszti a Kreml a háborús propagandát.