Középponti Vaspálya – Magyarország legrégebbi vasúti sínjei mentén, Budapest, 2022
Több, mint 175 évvel ezelőtt indult el a mai Nyugati pályaudvar területéről Magyarország első (Budapest – Vác), majd a második (Budapest – Szolnok) vasútvonala, amelyet a MÁV jogelődje, a Középponti Vaspálya Társaság működtetett. A hatalmas kiterjedésű üzemi területek másfél évszázad nyomait viselik magukon. Az elmúlt harminc év alatt a vasút sok funkciót vesztett el, sok tekintetben leépült. Több helyen a természet elkezdte visszavenni a területet tőle. Azonban a sínek és az állomások továbbra is kikerülhetetlen részét képezik a város képének és közlekedésének. Ezeket budapestiek és ingázó utazók százezrei látogatják, keresztezik naponta. 2022 tavaszán indult hosszú távú fotóprojektemmel a budapesti vasútnak a Nyugati pályaudvarról észak felé terjedő területeit mutatom be.
A Nyugati pályaudvar mai műemléki épülete 1877-ben nyílt meg. Legutóbb 2020-ban kezdtek nagyszabású rekonstrukcióba, modernizációba a pályaudvaron, amely még mindig tart. Éves szinten a Nyugati 18 millió utast szolgál ki, 2022. július
A Nyugati pályaudvar mai műemléki épülete 1877-ben nyílt meg. Legutóbb 2020-ban kezdtek nagyszabású rekonstrukcióba, modernizációba a pályaudvaron, amely még mindig tart. Éves szinten a Nyugati 18 millió utast szolgál ki, 2022. július
A Nyugati pályaudvar látképe a Ferdinánd hídról, jobbra a Westend bevásárló központ épülete, 2022. június
Kabai László, 65 éves MÁV dolgozó a Nyugati pályaudvaron üzemi járművén teljesít szolgálatot, 2022. február
A Nyugati Motorszín egyik elhagyatott hangárja közvetlenül a peronok közelében már a vasút jelentőségének csökkenéséről tanúskodik, 2022. július
A Ferdinánd híd és a Kacsóh Pongrác úti felüljáró közötti területen már tapasztalható az elhanyagoltság. Eldobott tárgyakat, szemétkupacokat, omladozó és összefirkált építményeket látunk, 2022. tavasz
A Ferdinánd híd és a Kacsóh Pongrác úti felüljáró közötti területen már tapasztalható az elhanyagoltság. Eldobott tárgyakat, szemétkupacokat, omladozó és összefirkált építményeket látunk, 2022. tavasz
Körülbelül két kilométerre a Nyugati pályaudvartól található Rákosrendező állomás. Rendező állomásnak épült, a rendszerváltást megelőző száz év során óriási teherforgalmat koordináltak itt. Fénykorában 42 vágányt működtettek, mára ebből négy maradt üzemben. Leginkább elővárosi forgalmat bonyolítanak le itt. A városon belül és az agglomerációban ingázó utasok használják. Az egykor patinás állomás épület lassan teljesen lepusztul, 2022. június
A Rákosrendezői pályaudvar vasúti átkelője surranópálya az egy nyomvonalon haladó járművek, valamint az Angyalföld és Zugló között haladó gyalogosok számára. A gyakran és hosszú időre lezárt sorompó mellett piros jelzésnél is át tudnak kelni. Rengeteg kerékpáros, robogós és rolleres közlekedő hajt át itt a síneken, megspórolva a kerülőt a felüljáró felé, 2022. június
A MÁV harminc évvel ezelőtt még 300.000 embert foglalkoztatott, és ezzel az ország legnagyobb vállalatának számított. Mára a dolgozók létszáma ennek kb. a hatodára csökkent. A képen látható mozdonyokat a karbantartók átvizsgálás után útnak indítják a rendezőpályaudvarról a Vasúttörténeti Parkba vezető sínpáron, 2022. június
A rákosrendezői épületek mögött közvetlenül az erdős területen hajléktalanok vertek tanyát. Többen sok éve élnek ott saját kezükkel hulladék anyagokból megépített, de időközben komfortossá vált kis faházakban. Az önkormányzat és a vasút illetékeseivel az a megegyezés, ha nem szemetelnek és nem vágják ki a fákat, akkor nem zavarják el őket. Életük így is folyamatos harc a szomszédban tanyázókkal és a gyakran benéző bűnözőkkel. De otthonukhoz, területükhöz így is ragaszkodnak, 2022. június
A rákosrendezői épületek mögött közvetlenül az erdős területen hajléktalanok vertek tanyát. Többen sok éve élnek ott saját kezükkel hulladék anyagokból megépített, de időközben komfortossá vált kis faházakban. Az önkormányzat és a vasút illetékeseivel az a megegyezés, ha nem szemetelnek és nem vágják ki a fákat, akkor nem zavarják el őket. Életük így is folyamatos harc a szomszédban tanyázókkal és a gyakran benéző bűnözőkkel. De otthonukhoz, területükhöz így is ragaszkodnak, 2022. június
A Rákosrendező pályaudvar látképe a vasút alsórákosi szakasza felől, 2022. február
Rákosrendezőt elhagyva a Rákospatak és a Marcheggi híd közötti gazdátlan, erdős területre érkezünk, amely mára gyakorlatilag nem más, mint illegális hulladéklerakó hely, 2022. február
Az istvántelki állomás mellett magasodik a hajdani Főműhely omladozó, mára életveszélyessé vált épülete. A hangárban és az épület mellett számos évtizedekkel ezelőtt a fogalomból kivont szerelvényt tárolnak, emiatt a köznyelvben ezt a területet csak vonattemetőként emlegetik, 2022. június
Vác felé tartó személyvonat indul tovább észak felé a csekély forgalmú istvántelki állomásról, 2022. július
Hétfő | 11.00 – 16.00 |
Kedd | 13.00 – 18.00 |
Szerda | 11.00 – 16.00 |
Csütörtök | 11.00 – 16.00 |
Péntek | 9.00 – 14.00 |
E-mail: uf@muosz.hu
1064 Budapest,
Vörösmarty u. 47/A
Központi telefon:
(1) 478-9040
Titkárság: iroda@muosz.hu
Copyright © 2016 by Magyar Újságírók Országos Szövetsége.