Tavaly, az év végén kezdtük megismerni a Vodafone utódát, a One Magyarország Zrt.-t. Régi előfizetőkként nagy várakozás előzte meg az átállást, aztán sajnos csalódnunk kellett, mert több olyan kényelmi szolgáltatás is megszűnt a televízió használatakor, amiket korábban megkedveltünk és megszoktunk.
Kiváltképp a látássérült emberek nehezményezték az átállás nehézségeit. Nem voltak türelmetlenek, de amikor már csaknem fél év is eltelt, és nem tudták használni a különböző televíziós funkciókat, megkerestek minket a panaszaikkal. Mi pedig, ha nem is könnyen, de felvettük a kapcsolatot a szolgáltatóval, ahol aztán kellemes meglepetésben volt részünk.
Dr. Szőke Lászlót, az Országos Fogyatékosságügyi Tanács titkárát és e sorok íróját, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége Fogyatékossággal Élők a Médiában Szakosztálya elnökét szakmai egyeztetésre hívták az alkalmazás jövőbeli fejlesztéseinek megvitatása érdekében. A találkozón Bányai Tamás, a One Magyarország Zrt. vezérigazgatója fogadott bennünket hat fejlesztési szakemberrel együtt.
Rendkívül készségesek és segítőkészek voltak, ami ma még sajnos nem mondható el minden szolgáltatóról. De, mint megtudtuk, cégük nagy hangsúlyt helyez a fogyatékossággal élő emberek életminőségének javítására, és ezért meg is tesznek mindent. Például vállalatuknál rendszeresen vannak szemléletformáló képzések, s nagyon is tisztában vannak a helyes fogyatékosságügyi szakkifejezésekkel.
Az is kiderült számunkra, hogy ők már egyeztettek a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének a képviselőjével, ám ennek részleteit mi nem ismertük.
A találkozó nagyon sikeresnek bizonyult. Dr. Szőke László látássérültként szemléletesen bemutatta azokat a problémákat, amelyeket előzetesen írásban összefoglaltunk, s a fejlesztők ígéretet tettek arra, hogy azok nagy részét még az idén megoldják. Visszatér például a függőleges műsorválasztási lehetőség, ami előnyösebb a horizontálisnál; a kifejezetten a látássérülteknek szövegalámondással ellátott filmeket a felvétel megtekintésekor is narrálva lehet megnézni, s a mobiltelefonról a televízióra is átküldhetjük megint a filmeket, miként korábban. Utóbbi ugyanis igen megkönnyítette a vak és gyengénlátó emberek számára az adott műsor elérését.
A megbeszélés végén nagyon kedvező tapasztalatokkal gazdagodtunk. Az együttműködés folyamatos lesz a One Magyarország Zrt-vel. Ők ugyanis igényt tartanak munkájuk során a látássérültek véleményére. A vak és gyengénlátó emberek pedig hálásan fogadják a szolgáltatásnak az ő speciális igényeik szerinti fejlesztését, ami valóban megkönnyíti a mindennapi életüket, és ezáltal a társadalomba való integrálásukat is.
Garamvölgyi Annamária