A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által közzétett összefoglaló jelentés célja a nyomtatott sajtó print és online megjelenéseinek éves feltérképezése. A sajtóorgánumok terjesztési és olvasottsági számainak vizsgálatával, a lapokhoz kapcsolható weboldalak látogatottságával, illetve a korábbi esztendő adatainak összehasonlításával jól nyomon követhető, hogy milyen folyamatok játszódnak le a periodikák fogyasztása terén. Az elemzés egyik pillérét a MATESZ által nyilvánosságra hozott auditált jelentések, a másikat a NOK olvasottsági információi, a harmadikat pedig az EDME-nek a nyomtatott sajtótermékek hivatalos weboldalaira vonatkozó adatai szolgáltatták.
A nyomtatott sajtópiac a reklámértékesítés alapjául szolgáló mérést, az auditáláshoz szükséges információkat, a „közös valutát” 1993-ban, nemzetközi mintára hozta létre. A kezdeményezést tizenöt szervezet: hirdetők, reklámügynökségek és kiadóvállalatok indították el. Megalapították a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezetet (MATESZ), amely így Közép- és Kelet-Európa első szakmai, nonprofit önszabályozó szervezetévé vált. A nemzetközi, jól bevált mintákat követő modell azóta biztosítja a hiteles terjesztési adatokat az iparág számára. A MATESZ együtt fejlődött a piaccal, szabályozási gyakorlata az évek során alkalmazkodott a helyi terjesztési módszerekhez. A szervezet – állítása szerint – a hirdetési piacon jelen lévő kiadványok meghatározó részét auditálja. Munkája eredményeként alakult ki az egységes ellenőrzési rendszer. A tagjai által kiadott sajtótermékek példányszámát hitelesíti (félévente, illetve évente), az eredményeket negyedéves gyorsjelentésekben teszi közzé.
Az Egységes Digitális Mérésért Egyesület (EDME) egy auditálást végző piaci szerv, melynek célja a magyarországi online médiafelületek látogatottságának mérésére és kiértékelésére szolgáló egységes, hiteles, transzparens, a piaci szereplők által használható mérés kiválasztása és fejlesztése, illetve a módszertan egységes használatának elősegítése. Együttműködő partnere a Gemius, melynek szolgáltatása a magyarországi digitális médiumok forgalom- és közönségmérésének eredményeit foglalja össze a 16 és 75 év közötti lakosság körében végzett mérések alapján.
A Nemzeti Olvasottság Kutatást (NOK) harminc kiadó és ügynökség hívta életre 2010 végén az egyes nyomtatott sajtótermékek olvasottsági, valamint a közönség fogyasztási szokásainak minél pontosabb megismerése érdekében. A kutatási feladatot a TNS-Hoffmann–M-Meter kutatói konzorcium végzi hibrid módszertannal, több mint száz mért lappal (melyből közel hatvanra tér ki a jelen kutatás), egy évente 25.000 főt meghaladó reprezentatív mintán.
További részletek az NMHH oldalán.
Kiemelt kép: Media1