A Megafon országos lefedettséggel jelen van minden magyarországi megyében, sőt a határon túlra is terjeszkedik. A Lakmusz hosszú és alaposan dokumentált írásából megtudhatjuk, hogy országszerte több mint 430 ember vett részt a Megafon képzésein. A lap a tanfolyamokon készült képekről beazonosította, kik voltak ők.
A tréningeken nagy számban vettek részt olyanok, akik vagy eleve aktív politikusként kerültek a kurzusra, vagy azt követően léptek politikai pályára. Közel hetvenen júniusban a Fidesz-KDNP színeiben vagy független jelöltként indulnak az önkormányzati választásokon.
Az, hogy a digitális inkubátor ilyen nagyságrendben nyújt kommunikációs továbbképzést egy választásokra készülő politikai párt jelöltjeinek, a Megafon és a Fidesz kapcsolatáról folyó közéleti vita miatt is fontos. A pártok kampányfinanszírozását vizsgáló Állami Számvevőszék idén februárban azért büntetett meg összesen 522 millió forintra hat ellenzéki pártot, mert a Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalom különböző módokon, például óriásplakátokkal és rendezvényszervezéssel támogatta a közös 2022-es országgyűlési választási kampányukat. A Megafon esetében viszont nem talált összehangolt működést az influenszerképző és a Fidesz között.
A Megafon nemzetközi összehasonlításban nem az első olyan szervezet, amely közös platformra tereli a „jövő tartalomelőállítóit”, vagy technikai és anyagi támogatást nyújt nekik. A magyar inkubátor egy ernyőszervezet, működése számos tekintetben mégis hungarikum. A Megafon ugyanis nem piaci alapon működik: nonprofit vállalkozásként elvileg nem célja a piaci értékesítés, sőt, nemzetközi mezőnyben is kiemelkedően magas összeget költ az általa képviselt alkotók produktumainak láthatóságáért. 2019 és 2023 vége között 1,3 milliárd forintért hirdették támogatott partnereik tartalmait, az idei választási kampányban pedig alig több mint 4 hónap alatt költöttek 470 millió forintot.
Emellett a digitális inkubátor minden járulékos költséget magára vállal a gyártástól a mentorálásig, a kreátorokat pedig nem az online könnyen pénzre váltható tehetség vagy internetes népszerűség, hanem politikai értékválasztás alapján választja ki. Saját megfogalmazásuk szerint ez a kritérium nem más, mint a „konzervatív világnézet”.
És hogy pontosan miből van minderre pénze a Megafonnak? Azt nem lehet pontosan tudni. A Megafon mögött álló cég 2020 óta több mint 5 milliárd forintnyi támogatásban részesült, azonban a céges iratok nem részletezik, hogy ezt pontosan kiktől kapta – a szervezet korábban csak annyit közölt, hogy jobboldali üzletemberektől. Azonban a sajtóban több cikk is megjelent arról, hogy a Megafonhoz – átláthatatlan módon, különböző alapítványokon keresztül – közpénz is juthatott.
A Megafon első képzése 2020 szeptemberében indult, az egykori Index szerkesztőségének épületében, az óbudai Flórián-udvar tágas irodaházában. Itt rendezték be „Magyarország első jobboldali közösségi stúdióját”, ahol minden infrastrukturális feltétel adott a profi vizuális anyagok rögzítéséhez.
A felhívások szerint a négynapos, ingyenes képzés ellátja a jelentkezőket minden olyan ismerettel, amely a közösségi médiában való érvényesüléshez szükséges. A tanfolyamon „véleményvezérek, szerkesztők, egyetemi oktatók, valamint reklám- és médiaügynökségnél dolgozó szakemberek” készítik fel a résztvevőket.
További részletek a Lakmusz cikkében.
Kiemelt kép: Szulágyi Réka – Kiss Bence