A Kreml által terjesztett narratívák a világon mindenhol szinte minden közösségimédia-felületen arcul csapják az embert – Magyarországon is, csak itt ráadásul kormányközeli segítséggel. A külföldre célzott orosz propagandáról általában az a benyomás, hogy nagyon kaotikus, decentralizált és esetleges. A legtöbbet arról beszélünk, hogy a Facebookon és az X-en (korábbi Twitteren) álprofilhálózatok próbálják zavarni a közvéleményt. Egy friss kutatás szerint azonban ennek az ellenkezője (is) történik: célzott, a helyi belpolitikai és társadalmi viszonyokra szabott propagandával árasztják el az oroszok a legtöbb ország közösségimédia-terét. Ezt bizonyítja az is, hogy a Telegramon az orosz nagykövetségek szervezetten szórják a dezinformációt és a Kreml által kiadott narratívákat. Minderről a Telexen írt hosszú cikket Nagy Nikoletta.
„Egy diákom megkérdezte tőlem: tudom-e, hogy a kanadai orosz nagykövetségnek van Telegram-csatornája. Érdekesnek találtam, megnéztük, hogy aktív-e, és ha igen, milyen üzeneteket posztol” – mondta a Telexnek Jean-Christophe Boucher dezinformáció-szakértő, a Calgaryi Egyetem docense. Az általa vezetett kutatás arra fókuszált, hogyan kommunikálnak az orosz nagykövetségek a hivatalos Telegram-csatornájukon, mi az, amit a Kreml a különböző országokban fontosnak tart kiemelni a lakosságnak. Azt találták, hogy minden országban specifikus, a belpolitikai és társadalmi helyzet ismeretét feltételező, egyedi üzeneteket közvetítenek.
A kutatás során 129 ország orosz nagykövetségének Telegram-csatornáját elemezték, és megfigyelték, mi a nagykövetségek stratégiai, operációs és taktikai célja. Stratégiailag jellemzően a globális rend megzavarására, formálására fókuszáltak; az operációs célok közé tartozott a NATO, az EU, az Egyesült Államok hitelességének aláásása, a belső kohézió megzavarása, illetve Oroszország stratégiai partnerségi kapcsolatainak kialakítása és fenntartása; a taktikai célok pedig a belső rezsim megváltoztatása, a változás támogatása, a megzavarás, a Nyugat támogatásának aláaknázása és az orosz együttműködés erősítése voltak.
„Tudják, mit akarnak kipróbálni, profik, ismerik a közönséget, annak megfelelően alakítják üzenetüket. Professzionálisan használják a rendelkezésükre álló csatornákat” – hívta fel a figyelmet Boucher.
Az orosz képviseletek a Telegramon a célközönségüket is megváltoztatták: szinte az összes országban elkezdtek lényegesen többet posztolni az ország saját nyelvén, míg korábban többnyire az orosz volt a fő kommunikációs nyelv. „A csatornákat 2022 előtt arra használták, hogy az egyes országokban tartózkodó orosz állampolgárokkal kommunikáljanak arról, mikor van nyitva a nagykövetség, milyen kulturális események lesznek satöbbi. 2022-től sok ilyen csatorna átváltott az adott ország nyelvére. Ami addig orosz volt, az francia, angol lett. Ez azt mutatja, hogy megváltoztatták a csatorna használatának módját, mintha nem az oroszokkal kommunikálnának, hanem a saját hivatalos narratívájukat mondanák a helyieknek arról, hogy szerintük hogy néz ki a világ” – mondta a szakértő.
Érdekes, hogy Magyarországon az orosz követség Telegram-csatornáján még mindig többnyire oroszul folyik a kommunikáció. „Az állam elvégzi helyettük a munka nagy részét. Miért pazaroljanak időt és erőforrást a manipulációra, ha valószínűleg közvetlen elérhetőségük van a kormányhoz? Ha befolyásolni akarják a lakosságot, csak a kormánnyal kell beszélniük, és az azt teszi, amit mondanak” – vélte Boucher.
A kutatás azt találta, hogy a vizsgált időszakban három nagy téma köré csoportosult a magyarországi, nagyrészt orosz nyelvű kommunikáció:
- Ukrajna (biolaboratóriumok, menekültek, bucsai mészárlás…),
- kapcsolat Magyarországgal,
- orosz vélemények Kínáról, Oroszországról és összességében a világ történéseiről.
Ez nagyon más, mint amit a kutatók a többi nagykövetség Telegram-csatornáján megfigyeltek. Az is szembetűnő volt, hogy Magyarországon sok összeesküvés-elméletet terjesztettek a csatornák. „De ebből is nagyon sok orosz üzenet. Látszik, hogy nincs szükségük a kapcsolatra a helyiekkel. Amikor a magyarokhoz szólnak, az leginkább olyanokkal kapcsolatban történik, amik fontosak az embereknek, mint az atomerőmű, az ukrán búza, a földgáz, a bilaterális dolgok. Minden, ami Ukrajnával kapcsolatos, orosz nyelven íródik. Nagyon másként kezelik a magyarokat, mint mindenki mást – de igazság szerint a magyarok máshogy is viselkednek. Ehhez igazítják a kommunikációjukat, ez mutatja, hogy érzékenyek a közönségükre.”
A magyar Facebookon például a belföldi propaganda is akadálytalanul terjed, sokszor már a hagyományos kormánysajtónál is hatékonyabban, annak ellenére, hogy a globális térben azért akadnak egész hatékony próbálkozások a propagandagépezet visszaszorítására. A háborús propaganda azonban még mindig szinte probléma nélkül árad a Facebookon, az X-en és a TikTokon is. Az Európai Bizottság ki is mondta: az X-főnök Elon Musk jelentősen hozzájárult az orosz propaganda terjedéséhez.
Az Ukrajna-fáradtság egyre jobban érződik a nyugati országokon, az amerikaiak többsége például leállítaná az ukránoknak küldött támogatásokat, a magyarok 31 százaléka pedig meg van róla győződve, hogy Oroszország fogja megnyerni a háborút. Ráadásul az izraeli–palesztin háború is jól jön Moszkvának, mert máshová irányítja a nyugatiak figyelmét.
„Az oroszok egyre inkább képesek meggyőzni a nyugati demokráciákban élőket, hogy ne támogassák Ukrajnát. Ez pedig lehetővé teszi, hogy sikereket érjenek el a csatatéren. Az egyetlen dolog, ami korlátozza Oroszország sikerét, az a nyugati fegyverek és pénz. Az ukránok bátrak, meghozzák az áldozatot, de pénz és fegyverek nélkül legyőzik őket. És nem is beszélünk olyan sok pénzről, főleg, ha belegondolunk, hogy mennyit költünk Afganisztánban vagy Irakban” – mondta Boucher.
További részletek a Telex cikkében.
Fotók: Melegh Noémi Napsugár / Telex