Míg 25 tagországban az állami média vezeti a leghitelesebb hírszolgáltatók listáját, addig Magyarországon mindössze 25 százalék azok aránya, akik bíznak az állami hírszolgáltatókban, a magyarok inkább a közösségi oldalakról tájékozódnak – derül ki az Eurobarométer közvélemény-kutatásából.
Európában a polgárok 48 százaléka bízik a közszolgálati televízióban és rádióban mint hírforrásban, míg Magyarországon 25 százalék – a 27 vizsgált EU tagállam közül a legalacsonyabb – azok aránya, akik hisznek az állami médiának. 26 százalékos mutatójával még a lengyel közmédia is valamivel hitelesebb a hírfogyasztók számára, mint a magyar – írja a Népszava. E két országon kívül nincs tagállam, ahol az emberek kevesebb mint egyharmada bízna az állami hírszolgáltatókban: még a hátulról a harmadik helyen osztozó Görögországban és Máltán is 39 százalék ez az arány.
A legtöbben Finnországban (71 százalék), Portugáliában (65 százalék) és Svédországban (63 százalék) tartják a közmédiát a legmegbízhatóbb hírforrásnak – olvasható az Európai Parlament által közzétett friss Eurobarométer-felmérésben, amely az uniós polgárok médiaszokásait vizsgálta.
Míg 25 tagországban a közmédia vezeti a leghitelesebb hírszolgáltatók listáját, addig Magyarországon a közösségi médiában követett emberek, csoportok vagy barátok, valamint az egyéb hírplatformok, köztük a blogok és podcastok. A közvéleménykutatók szerint ez azt mutatja, hogy a magyarok radikálisan elfordultak a hagyományos hírforrásoktól.
A közösségi médiumok közül Magyarországon messze a Facebook a legnépszerűbb: a felmérésben részt vevők 83 százaléka állította, hogy az elmúlt hét napban használta. Ezzel szemben az uniós átlag 63 százalék. A WhatsApp népszerűsége ugyanakkor jóval alacsonyabb (13 százalék) nálunk, mint az EU-ban (62 százalék).
Az EU-s válaszadók 71 százaléka számára a televízió még mindig az egyik leggyakrabban használt médium, amelyből az elmúlt hét napban hírekhez jutottak. Ezt követi az online sajtó és hírplatformok (42 százalék). A harmadik helyen a rádió és a közösségi médiaplatformok (mindkettő 37 százalék) osztoznak, míg az írott sajtóból a polgárok 21 százaléka tájékozódik. A magyarok nagy többsége, 61 százaléka is a tévéből értesül a napi eseményekről, 48 százalékuk online hírportálokból, míg a közösségi médiaplatformokról 56 százalékuk.
A nyomtatott sajtó népszerűsége ebben a tekintetben alulmúlja az uniós átlagot, az emberek mindössze 11 százalékának a hírforrása.
A közvélemény-kutatásban csaknem 26 ezer 15 éves és annál idősebb polgárt kérdeztek az EU 27 tagállamában. Magyarországon 1019 ember vett részt a kutatásban.
További részletek a Népszavában.
Fotó: Béres Márton