A média szerkezetét, és különösen a 2014 és 2022 között lezajlott változásokat vizsgáló elemzések (lásd például a Mérték Médiaelemző Műhely jelentéseit), arra világítanak rá hogy a televíziók többségét, a napi- és heti sajtó legnagyobb részét, valamint a 2020 óta a közösségi és az online médiafelületeket is a Fidesz hirdetései és médiatartalmai uralták – olvasható a legújabb kutatás eredményéről a Telexen.
A szerzők, Enyedi Zsolt és Szabó Andrea a legújabb közvélemény-kutatásról azt írják, hogy ezúttal a polgárok szemszögéből vizsgálták a kommunikációs erőteret a választást követően három héttel. Annyi biztos, a polgárok elérésével nem volt probléma.
Sokrétű a hírfogyasztás szerkezete
Kérdőívünk médiára vonatkozó legfőbb kérdése úgy szólt: „A politikáról való tájékozódásában milyen szerepet játszanak az alábbi információforrások?” Hatféle lehetséges tájékozódási forrást soroltunk fel:
- televízió;
- rádió;
- napi- vagy hetilapok;
- Facebook;
- online hírportálok; és
- ismerősökkel, barátokkal való beszélgetések.
A hírforrások tájékozódásban játszott szerepét 0 és 10 közötti skálán értékelték a kérdezettek. Az adatokból közvetlenül nem következtethetünk nézettségre, olvasottságra, de úgy gondoljuk, hogy minél fontosabb egy hírforrás szerepe a tájékozódásban, annál nagyobb annak fogyasztási gyakorisága is. Miután a 2018-as választáshoz kötődően ugyanennek a kérdésnek a lekérdezésére pontosan ugyanebben a formában került sor, láthatóvá válnak az elmúlt 4 év elmozdulásai is.