címlapkép: Róka László/MTI/MTVA
A Reuters Institute, az Oxfordi Egyetem médiakutató intézete június 15-én kiadta a 2022-es Digital News Reportot: ez a világ legnagyobb, évente megjelenő felmérése az online médiáról, melyben globálisan, illetve 46 országra lebontva elemzik az emberek média- és hírfogyasztási szokásait. Az online kérdőívet összesen 93 432 fő töltötte ki, Indián és három afrikai országon kívül reprezentatívnak tekinthető – olvasható a 444.hu összefoglalójában.
A hazánkkal foglalkozó fejezet először is megállapítja, hogy nemcsak a közmédia vált a kormány propaganda-eszközévé az elmúlt tíz évben, hanem a kereskedelmi média nagy része is vagy kormányközeli szereplők ellenőrzése alatt van, a tulajdonos, az állami reklámköltések, vagy más közfinanszírozás révén. A legtöbb külföldi médiatulajdonos elhagyta az országot.
Ami a „hagyományos” média – tévé, rádió, heti- és napilapok – heti elérését illeti, 48 százalékkal vezet az RTL Klub. A leghallgatottabb a Retro Rádió (18 százalék), ahonnan többen tájékozódnak, mint az MTV-ből (16 százalék) vagy a Magyar Rádióból (12 százalék). A legkevesebb embert a 168 óra éri el, mindössze 7 százalékot – állapítja meg a Reuters Institute médiakutató intézet jelentése.