Magyar Újságírók Országos Szövetsége
Tagdíj befizetés most!
  • A MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
        • Elnökségi határozatok 2025
        • Elnökségi határozatok 2024
        • Elnökségi határozatok 2023
        • Elnökségi határozatok 2022
        • Elnökségi határozatok 2020
        • Elnökségi határozatok 2018
        • Elnökségi határozatok 2017
        • Elnökségi határozatok 2016
        • Elnökségi határozatok 2015
      • Ellenőrző Bizottság
      • Etikai Bizottság
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
      • Alapítványok
      • Alapdokumentumok
        • Alapszabály
        • Etikai kódex
        • A MÚOSZ stratégiája
        • Közhasznúsági jelentés
        • A MÚOSZ befektetési szabályzata
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
    • Sajtószemle
  • Szolgáltatások
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Galéria
    • Fotók
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
  • Állás
  • Kapcsolat
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
  • A MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
        • Elnökségi határozatok 2025
        • Elnökségi határozatok 2024
        • Elnökségi határozatok 2023
        • Elnökségi határozatok 2022
        • Elnökségi határozatok 2020
        • Elnökségi határozatok 2018
        • Elnökségi határozatok 2017
        • Elnökségi határozatok 2016
        • Elnökségi határozatok 2015
      • Ellenőrző Bizottság
      • Etikai Bizottság
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
      • Alapítványok
      • Alapdokumentumok
        • Alapszabály
        • Etikai kódex
        • A MÚOSZ stratégiája
        • Közhasznúsági jelentés
        • A MÚOSZ befektetési szabályzata
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
    • Sajtószemle
  • Szolgáltatások
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Galéria
    • Fotók
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
  • Állás
  • Kapcsolat
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
Magyar Újságírók Országos Szövetsége
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
Home Média

A választási győzelem médiabére

MÚOSZ Írta: MÚOSZ
2022.02.21.
in Média
Reading Time: 6 mins read
0
0
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

Az elmúlt két-három hétben mind a felmérések, mind a választási esélyeket elemzők szerint továbbra is szoros az egységes ellenzék és a Fidesz közötti verseny.

A kormánypárt hatalmas fölényben van a kampányban, hiszen Orbán soha nem látott pénzesőt zúdított a választókra a 13. havi nyugdíj februári folyósításával, a gyermekes családok SZJA visszatérítésével és egyéb gazdasági kedvezményekkel és szociális juttatásokkal. E mellett a médiafölény is tovább nőtt, hiszen szinte számolatlanul költ a Fidesz propagandára, s ma már nem is tikolható, hogy ehhez nem csak a törvényesen erre fordítható pártkasszát, hanem az ország pénzét, a költségvetési forrásokat is felhasználja. Közben az sem elhanyagolható, hogy a gyermekvédelminek mondott népszavazási kampány is ráerősít a kormány választási akciójára.

Korábban a közösségi médiában és az online sajtóban az ellenzéki jelenlét volt erősebb, mára a kormány ezen a téren is offenzivát indított, például a szintén költségvetési támogatással összefüggébe hozható MEGAFON csoport felállításával. Ehhez társul egy új, a közelmúltban bevetett fegyver; a korábban ellenzékinek tartható, e jellegét ugyan megőrző, de stratégiai kérdésekben erős kormánypropagandával előrukkoló orgánumok alkalmazása. Az Index volt az első, jelentős kísérleti alany ebben, és láthatóan jól működik; már a 2022-es választási kapmpány kezdete előtti hónapokban a lap rendszeresen szajkózta az ellenzékkel szembeni, a kormánysajtóval szinkronban megjelenő témákat. Az un. városházi balhéről nem is beszélve, ami pédátlan hamisításra épült médiahekknek bizonyult a végére. Éppen azért távozott korábban az Index csaknem teljes szerkesztői gárdája, mert az ide vezető első lépések láttán tudható volt, a kormány megszállta az Indexet is. Az előválasztási kampányban bukkant fel például egy másik, az addig magát kényesen függetlennek mondó Pesti Hírlap, amikor a Magyar Nemzettel és a többi kormánypárti lappal együtt, velük azonos módon, címlapon Dobrev Klárát éltette. Világos volt, hogy a Karácsony sikerétől tartó kormányzati körök ezzel is rontani akarták a főpolgármester esélyeit. Az akció után a lap főszerkesztője és helyettese azonnal felmondott, arra hivatkozva, hogy az inkriminált cikk nem az ő tudtukkal, hanem a fejük felett hozott döntés nyomán jelent meg. Az ATV egyes műsoriban is ügyesen szétosztva látnak napvilágot a Fidesz mellett kampányoló műsorelemek. Az utóbbi időben pédául feltűnő a Márki-Zayt lejárató kapmpánytémák tálalása. Múlt héten a Híradóban hosszú perceken át elmeztek egy álhírt, amelyhez Márki-Zay egyik fb bejegyzése szolgáltatott ürügyet, miszerint egy olyan viccet idézett, ami sérti a vak- és gyengénlátó emberek méltóságát. Sikerült ebből kihozni a szokásos gyurcsányozós, lejárató megállapításokat a végére.

A hvg.hu legújabb összeállításában a szerző, Windisch Judit, az elmúlt hetek közvélemény-kutatási eredményeit veti össze. A többi között idézi Tóka Gábort, a CEU politológusát, a Vox Populi választási blog szerzőjét, aki a 2019-es önkormányzati választást tekinti alapnak, amikor az ellenzék esélyeit latolgatja. Az ellenzék 2019-re népszerűbb lett a nagyobb városokban, és ugyan a Fidesz nem tudta visszaszerezni a korábbi népszerűségét, a kisebb településeken kevésbé esett vissza a támogatottsága, mint a nagyvárosokban. Tóka szerint ennek az is az oka, hogy az ország egyharmadához nem nagyon jutnak el az ellenzéki üzenetek, saját hangon megszólaló ellenzékit legfeljebb az RTL Híradójában látnak, miközben a zenei rádiókban, megyei lapokban és a híradók többségében az egységesen szerkesztett kormánypropagandát kapják meg.

Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a kisebb városokba és a kistelepülésekre még az az egyetlen ellenzéki napilap, a Népszava sem jut el, ahol egyáltalán szót kap az ellenzék. Ezt az újságot – mint korábban a Népszabadságot sem lehet megtalálni, mert a hírlapelosztás is egy, kormányzat által meghatározott szisztéma szerint történik. Valószínű. hogy a példányszámok visszaesésében ez is számított, mivel nem az olvasói igények, hanem a politikai érdekek alapján állapítják meg, melyik településre, melyik politika lapból, mennyi juthat. Jellemző, amikor a Mediaworks illetve a KESMA az összes megyei lapot a kormányporpaganda részévé tette, az eladott példányszámok drasztikusan visszaestek, ezt azzal az árukapcsolással próbálták ellensúlyozni, hogy az újságot a népszerű bulvárlapokba hajtogatva együtt kínálták.

Az, hogy a kormánykézben lévő, megyei napilapok – amelyek folyamatosan a központi, Fidesz propagandát nyomják – és a szintén kormányzati befolyása alatt működő zenei rádiók és televíziók mellet van igény a tájékozódásra, a többi között az is jelzi, hogy a Nyomtass Te is! félszamizdat kiadvány iránt megugrott az érdeklődés. Ma már több, mint 1000 olyan kistelepülés van az országban, ahol önkéntesek viszik házról-házra, hétről-hétre az aktuális, az ott lakók számára máshol elérhetetlen, nem kormányzati tartalmakat szemléző, A4-es formátumú lapot. Ingyen.

Mindeközben látható, hogy már a kampány hivatalos kezdete előtt is megindult a költés a közösségi oldalakon. A Telex által készített összeállításban erről a következő olvasható:

A Facebook Ad Library oldalán 2019 óta nyomon lehet követni, hogy mely szervezetek és mekkora összeget költöttek a közösségi portálon politikai reklámra. A legnépszerűbb közösségi oldal költései mellett ebben már az Instagram-reklámok költségei is láthatóak. Külön előny, hogy nemcsak azt nézik, hogy ki költ, hanem a tematikát is: így az olyan, magukat civilnek láttatni próbáló entitások kiadásai is látszanak, mint a kormánypárti propagandát legnagyobb erővel toló Megafon, amely vezeti a 2019 áprilisa óta vezetett listát. Január végéig 580 milliót költöttek el az összesen 4,4 milliárdosra kimutatott politikai hirdetésekből. A legtöbbet költő szervezetek között második helyen a Fidesz áll, 507 millióval, őket a kormány követi 500 millióval. Negyedik helyen egy ellenzéki szócső, az ezalenyeg.hu áll – ez sem párt vagy politikus tulajdonában áll, de egy MSZP-s politikushoz köthető.

A kampány első hetében is imponló adatokat kapunk.

Hirdetésre költött pénz a 2022. február 11-18. közötti héten, forintban:

Megafon: 45 400 000

Mediaworks: 16 000 000

Fidesz: 10 700 000

Megoldás mozgalom: 9 000 000

Erősítő.hu: 6 000 000

Ezalényeg.hu: 5 100 000

Ez Van: 4 400 000

Aktuális: 4 100 000

Röviden.info: 3 600 000

Magyarország kormánya: 3 100 000

( forrás: Facebook – Crowdtangle )

Szintén itt olvasható az a megdöbbentő adatsor, amelyben Magyarország a harmadik helyen áll: 40 vizsgált ország közül csak az Egyesült Államokban és Ukrajnában költöttek többet a GDP arányában politikai Facebook-hirdetésekre, mint Magyarortszágon. E mellett a politikai reklámok mennyisége is kiemelkedő: Magyarországon 12,7 reklám jut ezer emberre, aminél csak Dánia, Ciprus és az Egyesült Államok adata magasabb.

Rózsa Péter

Címkék: ATVfacebookFideszkampányköltésMegafonNyomtass Te is!Pesti Hírlap

Friss hírek

XIV. Leó kiállt a bebörtönzött újságírók mellett, és a mesterséges intelligencia kihívásaira figyelmeztetett

XIV. Leó kiállt a bebörtönzött újságírók mellett, és a mesterséges intelligencia kihívásaira figyelmeztetett

2025.05.12.
Miért van a korábbiaknál nagyobb esélye a Magyar Hang beadványának az Európai Bizottságnál?

Miért van a korábbiaknál nagyobb esélye a Magyar Hang beadványának az Európai Bizottságnál?

2025.05.12.
Hargitai Miklós nyílt levele, Kocsi Ilona válasza

Hargitai Miklós nyílt levele, Kocsi Ilona válasza

2025.05.12.
Biztató együttműködés

Biztató együttműködés

2025.05.12.
Facebook Youtube

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Hétfő 11.00 – 16.00
Kedd 13.00 – 18.00
Szerda 11.00 – 16.00
Csütörtök 11.00 – 16.00
Péntek 9.00  –  14.00

E-mail: uf@muosz.hu

ELÉRHETŐSÉGEINK

1064 Budapest,
Vörösmarty u. 47/A
Központi telefon:
(1) 478-9040
Titkárság: iroda@muosz.hu

Copyright © 2016 by Magyar Újságírók Országos Szövetsége.

Welcome Back!

Jelentkezzen be a fiókjába

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Belépés

Add New Playlist

Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
  • MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
      • Alapdokumentumok
      • Etikai Bizottság
      • Alapítványok
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Galéria
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
    • Fotó
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Alapozó
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Állás
  • Kapcsolat
  • Languages

Copyright © 2016 by Magyar Újságírók Országos Szövetsége.

Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani a felhasználóinknak! További információ.
X