Az elmúlt két-három hétben mind a felmérések, mind a választási esélyeket elemzők szerint továbbra is szoros az egységes ellenzék és a Fidesz közötti verseny.
A kormánypárt hatalmas fölényben van a kampányban, hiszen Orbán soha nem látott pénzesőt zúdított a választókra a 13. havi nyugdíj februári folyósításával, a gyermekes családok SZJA visszatérítésével és egyéb gazdasági kedvezményekkel és szociális juttatásokkal. E mellett a médiafölény is tovább nőtt, hiszen szinte számolatlanul költ a Fidesz propagandára, s ma már nem is tikolható, hogy ehhez nem csak a törvényesen erre fordítható pártkasszát, hanem az ország pénzét, a költségvetési forrásokat is felhasználja. Közben az sem elhanyagolható, hogy a gyermekvédelminek mondott népszavazási kampány is ráerősít a kormány választási akciójára.
Korábban a közösségi médiában és az online sajtóban az ellenzéki jelenlét volt erősebb, mára a kormány ezen a téren is offenzivát indított, például a szintén költségvetési támogatással összefüggébe hozható MEGAFON csoport felállításával. Ehhez társul egy új, a közelmúltban bevetett fegyver; a korábban ellenzékinek tartható, e jellegét ugyan megőrző, de stratégiai kérdésekben erős kormánypropagandával előrukkoló orgánumok alkalmazása. Az Index volt az első, jelentős kísérleti alany ebben, és láthatóan jól működik; már a 2022-es választási kapmpány kezdete előtti hónapokban a lap rendszeresen szajkózta az ellenzékkel szembeni, a kormánysajtóval szinkronban megjelenő témákat. Az un. városházi balhéről nem is beszélve, ami pédátlan hamisításra épült médiahekknek bizonyult a végére. Éppen azért távozott korábban az Index csaknem teljes szerkesztői gárdája, mert az ide vezető első lépések láttán tudható volt, a kormány megszállta az Indexet is. Az előválasztási kampányban bukkant fel például egy másik, az addig magát kényesen függetlennek mondó Pesti Hírlap, amikor a Magyar Nemzettel és a többi kormánypárti lappal együtt, velük azonos módon, címlapon Dobrev Klárát éltette. Világos volt, hogy a Karácsony sikerétől tartó kormányzati körök ezzel is rontani akarták a főpolgármester esélyeit. Az akció után a lap főszerkesztője és helyettese azonnal felmondott, arra hivatkozva, hogy az inkriminált cikk nem az ő tudtukkal, hanem a fejük felett hozott döntés nyomán jelent meg. Az ATV egyes műsoriban is ügyesen szétosztva látnak napvilágot a Fidesz mellett kampányoló műsorelemek. Az utóbbi időben pédául feltűnő a Márki-Zayt lejárató kapmpánytémák tálalása. Múlt héten a Híradóban hosszú perceken át elmeztek egy álhírt, amelyhez Márki-Zay egyik fb bejegyzése szolgáltatott ürügyet, miszerint egy olyan viccet idézett, ami sérti a vak- és gyengénlátó emberek méltóságát. Sikerült ebből kihozni a szokásos gyurcsányozós, lejárató megállapításokat a végére.
A hvg.hu legújabb összeállításában a szerző, Windisch Judit, az elmúlt hetek közvélemény-kutatási eredményeit veti össze. A többi között idézi Tóka Gábort, a CEU politológusát, a Vox Populi választási blog szerzőjét, aki a 2019-es önkormányzati választást tekinti alapnak, amikor az ellenzék esélyeit latolgatja. Az ellenzék 2019-re népszerűbb lett a nagyobb városokban, és ugyan a Fidesz nem tudta visszaszerezni a korábbi népszerűségét, a kisebb településeken kevésbé esett vissza a támogatottsága, mint a nagyvárosokban. Tóka szerint ennek az is az oka, hogy az ország egyharmadához nem nagyon jutnak el az ellenzéki üzenetek, saját hangon megszólaló ellenzékit legfeljebb az RTL Híradójában látnak, miközben a zenei rádiókban, megyei lapokban és a híradók többségében az egységesen szerkesztett kormánypropagandát kapják meg.
Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a kisebb városokba és a kistelepülésekre még az az egyetlen ellenzéki napilap, a Népszava sem jut el, ahol egyáltalán szót kap az ellenzék. Ezt az újságot – mint korábban a Népszabadságot sem lehet megtalálni, mert a hírlapelosztás is egy, kormányzat által meghatározott szisztéma szerint történik. Valószínű. hogy a példányszámok visszaesésében ez is számított, mivel nem az olvasói igények, hanem a politikai érdekek alapján állapítják meg, melyik településre, melyik politika lapból, mennyi juthat. Jellemző, amikor a Mediaworks illetve a KESMA az összes megyei lapot a kormányporpaganda részévé tette, az eladott példányszámok drasztikusan visszaestek, ezt azzal az árukapcsolással próbálták ellensúlyozni, hogy az újságot a népszerű bulvárlapokba hajtogatva együtt kínálták.
Az, hogy a kormánykézben lévő, megyei napilapok – amelyek folyamatosan a központi, Fidesz propagandát nyomják – és a szintén kormányzati befolyása alatt működő zenei rádiók és televíziók mellet van igény a tájékozódásra, a többi között az is jelzi, hogy a Nyomtass Te is! félszamizdat kiadvány iránt megugrott az érdeklődés. Ma már több, mint 1000 olyan kistelepülés van az országban, ahol önkéntesek viszik házról-házra, hétről-hétre az aktuális, az ott lakók számára máshol elérhetetlen, nem kormányzati tartalmakat szemléző, A4-es formátumú lapot. Ingyen.
Mindeközben látható, hogy már a kampány hivatalos kezdete előtt is megindult a költés a közösségi oldalakon. A Telex által készített összeállításban erről a következő olvasható:
A Facebook Ad Library oldalán 2019 óta nyomon lehet követni, hogy mely szervezetek és mekkora összeget költöttek a közösségi portálon politikai reklámra. A legnépszerűbb közösségi oldal költései mellett ebben már az Instagram-reklámok költségei is láthatóak. Külön előny, hogy nemcsak azt nézik, hogy ki költ, hanem a tematikát is: így az olyan, magukat civilnek láttatni próbáló entitások kiadásai is látszanak, mint a kormánypárti propagandát legnagyobb erővel toló Megafon, amely vezeti a 2019 áprilisa óta vezetett listát. Január végéig 580 milliót költöttek el az összesen 4,4 milliárdosra kimutatott politikai hirdetésekből. A legtöbbet költő szervezetek között második helyen a Fidesz áll, 507 millióval, őket a kormány követi 500 millióval. Negyedik helyen egy ellenzéki szócső, az ezalenyeg.hu áll – ez sem párt vagy politikus tulajdonában áll, de egy MSZP-s politikushoz köthető.
A kampány első hetében is imponló adatokat kapunk.
Hirdetésre költött pénz a 2022. február 11-18. közötti héten, forintban:
Megafon: 45 400 000
Mediaworks: 16 000 000
Fidesz: 10 700 000
Megoldás mozgalom: 9 000 000
Erősítő.hu: 6 000 000
Ezalényeg.hu: 5 100 000
Ez Van: 4 400 000
Aktuális: 4 100 000
Röviden.info: 3 600 000
Magyarország kormánya: 3 100 000
( forrás: Facebook – Crowdtangle )
Szintén itt olvasható az a megdöbbentő adatsor, amelyben Magyarország a harmadik helyen áll: 40 vizsgált ország közül csak az Egyesült Államokban és Ukrajnában költöttek többet a GDP arányában politikai Facebook-hirdetésekre, mint Magyarortszágon. E mellett a politikai reklámok mennyisége is kiemelkedő: Magyarországon 12,7 reklám jut ezer emberre, aminél csak Dánia, Ciprus és az Egyesült Államok adata magasabb.
Rózsa Péter