Magyar Újságírók Országos Szövetsége
Tagdíj befizetés most!
  • A MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
        • Elnökségi határozatok 2025
        • Elnökségi határozatok 2024
        • Elnökségi határozatok 2023
        • Elnökségi határozatok 2022
        • Elnökségi határozatok 2020
        • Elnökségi határozatok 2018
        • Elnökségi határozatok 2017
        • Elnökségi határozatok 2016
        • Elnökségi határozatok 2015
      • Ellenőrző Bizottság
      • Etikai Bizottság
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
      • Alapítványok
      • Alapdokumentumok
        • Alapszabály
        • Etikai kódex
        • A MÚOSZ stratégiája
        • Közhasznúsági jelentés
        • A MÚOSZ befektetési szabályzata
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
    • Sajtószemle
  • Szolgáltatások
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Galéria
    • Fotók
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
  • Állás
  • Kapcsolat
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
  • A MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
        • Elnökségi határozatok 2025
        • Elnökségi határozatok 2024
        • Elnökségi határozatok 2023
        • Elnökségi határozatok 2022
        • Elnökségi határozatok 2020
        • Elnökségi határozatok 2018
        • Elnökségi határozatok 2017
        • Elnökségi határozatok 2016
        • Elnökségi határozatok 2015
      • Ellenőrző Bizottság
      • Etikai Bizottság
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
      • Alapítványok
      • Alapdokumentumok
        • Alapszabály
        • Etikai kódex
        • A MÚOSZ stratégiája
        • Közhasznúsági jelentés
        • A MÚOSZ befektetési szabályzata
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
    • Sajtószemle
  • Szolgáltatások
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Galéria
    • Fotók
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
  • Állás
  • Kapcsolat
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
Magyar Újságírók Országos Szövetsége
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
Home Média

A választási győzelem médiabére

MÚOSZ Írta: MÚOSZ
2022.02.21.
in Média
Reading Time: 6 mins read
0
0
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

Az elmúlt két-három hétben mind a felmérések, mind a választási esélyeket elemzők szerint továbbra is szoros az egységes ellenzék és a Fidesz közötti verseny.

A kormánypárt hatalmas fölényben van a kampányban, hiszen Orbán soha nem látott pénzesőt zúdított a választókra a 13. havi nyugdíj februári folyósításával, a gyermekes családok SZJA visszatérítésével és egyéb gazdasági kedvezményekkel és szociális juttatásokkal. E mellett a médiafölény is tovább nőtt, hiszen szinte számolatlanul költ a Fidesz propagandára, s ma már nem is tikolható, hogy ehhez nem csak a törvényesen erre fordítható pártkasszát, hanem az ország pénzét, a költségvetési forrásokat is felhasználja. Közben az sem elhanyagolható, hogy a gyermekvédelminek mondott népszavazási kampány is ráerősít a kormány választási akciójára.

Korábban a közösségi médiában és az online sajtóban az ellenzéki jelenlét volt erősebb, mára a kormány ezen a téren is offenzivát indított, például a szintén költségvetési támogatással összefüggébe hozható MEGAFON csoport felállításával. Ehhez társul egy új, a közelmúltban bevetett fegyver; a korábban ellenzékinek tartható, e jellegét ugyan megőrző, de stratégiai kérdésekben erős kormánypropagandával előrukkoló orgánumok alkalmazása. Az Index volt az első, jelentős kísérleti alany ebben, és láthatóan jól működik; már a 2022-es választási kapmpány kezdete előtti hónapokban a lap rendszeresen szajkózta az ellenzékkel szembeni, a kormánysajtóval szinkronban megjelenő témákat. Az un. városházi balhéről nem is beszélve, ami pédátlan hamisításra épült médiahekknek bizonyult a végére. Éppen azért távozott korábban az Index csaknem teljes szerkesztői gárdája, mert az ide vezető első lépések láttán tudható volt, a kormány megszállta az Indexet is. Az előválasztási kampányban bukkant fel például egy másik, az addig magát kényesen függetlennek mondó Pesti Hírlap, amikor a Magyar Nemzettel és a többi kormánypárti lappal együtt, velük azonos módon, címlapon Dobrev Klárát éltette. Világos volt, hogy a Karácsony sikerétől tartó kormányzati körök ezzel is rontani akarták a főpolgármester esélyeit. Az akció után a lap főszerkesztője és helyettese azonnal felmondott, arra hivatkozva, hogy az inkriminált cikk nem az ő tudtukkal, hanem a fejük felett hozott döntés nyomán jelent meg. Az ATV egyes műsoriban is ügyesen szétosztva látnak napvilágot a Fidesz mellett kampányoló műsorelemek. Az utóbbi időben pédául feltűnő a Márki-Zayt lejárató kapmpánytémák tálalása. Múlt héten a Híradóban hosszú perceken át elmeztek egy álhírt, amelyhez Márki-Zay egyik fb bejegyzése szolgáltatott ürügyet, miszerint egy olyan viccet idézett, ami sérti a vak- és gyengénlátó emberek méltóságát. Sikerült ebből kihozni a szokásos gyurcsányozós, lejárató megállapításokat a végére.

A hvg.hu legújabb összeállításában a szerző, Windisch Judit, az elmúlt hetek közvélemény-kutatási eredményeit veti össze. A többi között idézi Tóka Gábort, a CEU politológusát, a Vox Populi választási blog szerzőjét, aki a 2019-es önkormányzati választást tekinti alapnak, amikor az ellenzék esélyeit latolgatja. Az ellenzék 2019-re népszerűbb lett a nagyobb városokban, és ugyan a Fidesz nem tudta visszaszerezni a korábbi népszerűségét, a kisebb településeken kevésbé esett vissza a támogatottsága, mint a nagyvárosokban. Tóka szerint ennek az is az oka, hogy az ország egyharmadához nem nagyon jutnak el az ellenzéki üzenetek, saját hangon megszólaló ellenzékit legfeljebb az RTL Híradójában látnak, miközben a zenei rádiókban, megyei lapokban és a híradók többségében az egységesen szerkesztett kormánypropagandát kapják meg.

Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a kisebb városokba és a kistelepülésekre még az az egyetlen ellenzéki napilap, a Népszava sem jut el, ahol egyáltalán szót kap az ellenzék. Ezt az újságot – mint korábban a Népszabadságot sem lehet megtalálni, mert a hírlapelosztás is egy, kormányzat által meghatározott szisztéma szerint történik. Valószínű. hogy a példányszámok visszaesésében ez is számított, mivel nem az olvasói igények, hanem a politikai érdekek alapján állapítják meg, melyik településre, melyik politika lapból, mennyi juthat. Jellemző, amikor a Mediaworks illetve a KESMA az összes megyei lapot a kormányporpaganda részévé tette, az eladott példányszámok drasztikusan visszaestek, ezt azzal az árukapcsolással próbálták ellensúlyozni, hogy az újságot a népszerű bulvárlapokba hajtogatva együtt kínálták.

Az, hogy a kormánykézben lévő, megyei napilapok – amelyek folyamatosan a központi, Fidesz propagandát nyomják – és a szintén kormányzati befolyása alatt működő zenei rádiók és televíziók mellet van igény a tájékozódásra, a többi között az is jelzi, hogy a Nyomtass Te is! félszamizdat kiadvány iránt megugrott az érdeklődés. Ma már több, mint 1000 olyan kistelepülés van az országban, ahol önkéntesek viszik házról-házra, hétről-hétre az aktuális, az ott lakók számára máshol elérhetetlen, nem kormányzati tartalmakat szemléző, A4-es formátumú lapot. Ingyen.

Mindeközben látható, hogy már a kampány hivatalos kezdete előtt is megindult a költés a közösségi oldalakon. A Telex által készített összeállításban erről a következő olvasható:

A Facebook Ad Library oldalán 2019 óta nyomon lehet követni, hogy mely szervezetek és mekkora összeget költöttek a közösségi portálon politikai reklámra. A legnépszerűbb közösségi oldal költései mellett ebben már az Instagram-reklámok költségei is láthatóak. Külön előny, hogy nemcsak azt nézik, hogy ki költ, hanem a tematikát is: így az olyan, magukat civilnek láttatni próbáló entitások kiadásai is látszanak, mint a kormánypárti propagandát legnagyobb erővel toló Megafon, amely vezeti a 2019 áprilisa óta vezetett listát. Január végéig 580 milliót költöttek el az összesen 4,4 milliárdosra kimutatott politikai hirdetésekből. A legtöbbet költő szervezetek között második helyen a Fidesz áll, 507 millióval, őket a kormány követi 500 millióval. Negyedik helyen egy ellenzéki szócső, az ezalenyeg.hu áll – ez sem párt vagy politikus tulajdonában áll, de egy MSZP-s politikushoz köthető.

A kampány első hetében is imponló adatokat kapunk.

Hirdetésre költött pénz a 2022. február 11-18. közötti héten, forintban:

Megafon: 45 400 000

Mediaworks: 16 000 000

Fidesz: 10 700 000

Megoldás mozgalom: 9 000 000

Erősítő.hu: 6 000 000

Ezalényeg.hu: 5 100 000

Ez Van: 4 400 000

Aktuális: 4 100 000

Röviden.info: 3 600 000

Magyarország kormánya: 3 100 000

( forrás: Facebook – Crowdtangle )

Szintén itt olvasható az a megdöbbentő adatsor, amelyben Magyarország a harmadik helyen áll: 40 vizsgált ország közül csak az Egyesült Államokban és Ukrajnában költöttek többet a GDP arányában politikai Facebook-hirdetésekre, mint Magyarortszágon. E mellett a politikai reklámok mennyisége is kiemelkedő: Magyarországon 12,7 reklám jut ezer emberre, aminél csak Dánia, Ciprus és az Egyesült Államok adata magasabb.

Rózsa Péter

Címkék: ATVfacebookFideszkampányköltésMegafonNyomtass Te is!Pesti Hírlap

Friss hírek

Népszava-est a MÚOSZ-ban Szinetár Miklóssal

Népszava-est a MÚOSZ-ban Szinetár Miklóssal

2025.06.02.
Európai újságírók közgyűlése Budapesten

Európai újságírók közgyűlése Budapesten

2025.05.30.

Tiltakozás a civil társadalom és a független sajtó elnémítása ellen

2025.05.29.
Jön a 4. MÚOSZ Könyvnap

Nemsokára itt a MÚOSZ Könyvnap

2025.05.28.
Facebook Youtube

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Hétfő 11.00 – 16.00
Kedd 13.00 – 18.00
Szerda 11.00 – 16.00
Csütörtök 11.00 – 16.00
Péntek 9.00  –  14.00

E-mail: uf@muosz.hu

ELÉRHETŐSÉGEINK

1064 Budapest,
Vörösmarty u. 47/A
Központi telefon:
(1) 478-9040
Titkárság: iroda@muosz.hu

Copyright © 2016 by Magyar Újságírók Országos Szövetsége.

Welcome Back!

Jelentkezzen be a fiókjába

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Belépés

Add New Playlist

Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
  • MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
      • Alapdokumentumok
      • Etikai Bizottság
      • Alapítványok
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Galéria
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
    • Fotó
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Alapozó
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Állás
  • Kapcsolat
  • Languages

Copyright © 2016 by Magyar Újságírók Országos Szövetsége.

Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani a felhasználóinknak! További információ.
X