A Múosz új szakmai együttműködése az idősek médiatudatosságáért
és digitális biztonságáért
Élőben láthattuk, hogy nemcsak hitelesen, de szórakoztatóan is közelhozhatók bárkihez az olyan – idősek számára – idegenül hangzó kifejezések, mint médiatudatosság és digitális biztonságérzet. November 18-án délután, két és fél órában bizonyították ezt a Független Médiaközpont szakemberei azon a szakmai műhelyfoglalkozáson, amely a MÚOSZ-szal való együttműködés örömteli kezdete. Amint saját maguk is vallják és gyakorolják, – például idősek klubjaiban, művelődési otthonokban, de egyetemisták esetében is – tanítani csak gyakorlati példákkal személyessé téve, párbeszéddé alakítva érdemes, hogy a figyelmet ne csak felkeltsük, de fenn is tartsuk!
Ezért mi is a körbe rendezett székeken ülve (a járvány miatt távolságtartással) élvezhettük a húsbavágó témákról szóló beszámolókat, sok-sok „aha” élménnyel gazdagodva, saját példákkal bekapcsolódva.
Orbán Sándor a Független Médiaközpont igazgatója röviden összefoglalta a szervezet 26 éves története alatt végzett kutatásaik és oktatásuk lényegét, a minőségi újságírásért végzett munkát és hogy a redkívül megváltozott médiaközegben milyen veszélyek leselkednek az idősekre, ezeket hogyan tudatosítják és kezelik. Nagyon fontos az egyetemisták bevonása, akik ezt a tudást közvetíthetik saját idős ismerőseiknek.
Videón láthattuk az ajkai Bányász Művelődési Központban tartott foglalkozásuk stílusát. Majd az ott előadó Lőrincz Marcell egészséges bizalmatlanságra és kritikai szemléletre buzdított, kitérve például az internetes csalásokra, a városi legendákra, a hirdetések csalárdságaira (aha:-)), és az álhírek felismerésére is.
Zahorán Adrienne, a MÚOSZ Kommunikációs és PR szakosztályának társelnöke 15 percben próbálta összefoglalni az elmúlt 40 év hírszerkesztésének és nyelvhasználatának változásait, és tolmácsolta Kocsi Ilona, a MÚOSZ elnöke hozzájárulását és a szervezet nyitottságát a Független Médiaközponttal való szakmai kapcsolódáshoz.
Tremmel Márk tréner, a kéretlen értesítések, adat- és kattintásvadászok problémái között kalauzolt és ismét felhívta a figyelmet arra : nincs ingyenebéd! (ha ingyen kattintgatsz, akkor hirdetésket is kapsz)
Végül Szilágyi Anna, kommunikáció kutató tálalta – újságírói szempontból talán legizgalmasabb – tapasztalatait a hatáskeltésről, a félrevezetésről és a megtévesztés nyelvi eszközeiről, amelyeket, bár ismerünk, de nem biztos, hogy raismerünk, ha velünk művelik.
Nemcsak megtudhattuk, de láthattuk is tőle, milyen az, amikor valaki úgy mesél az előadói szerep hitelességéről és fortélyairól, hogy maga is mestere annak.
Összességében kiderült, hogy nemcsak az időseknek és a civileknek van szükségük megfelelő digitális továbbképzésekre, de bizony a fiataloknak és a profiknak is vannak hiányosságaik.
A pandémia még bizonytalanná teszi a közeljövőt, de a háttérben dolgozni fogunk a közös témák megfogalmazásán.
Zahorán Adrienne