Magyar Újságírók Országos Szövetsége
Tagdíj befizetés most!
  • A MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
        • Elnökségi határozatok 2025
        • Elnökségi határozatok 2024
        • Elnökségi határozatok 2023
        • Elnökségi határozatok 2022
        • Elnökségi határozatok 2020
        • Elnökségi határozatok 2018
        • Elnökségi határozatok 2017
        • Elnökségi határozatok 2016
        • Elnökségi határozatok 2015
      • Ellenőrző Bizottság
      • Etikai Bizottság
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
      • Alapítványok
      • Alapdokumentumok
        • Alapszabály
        • Etikai kódex
        • A MÚOSZ stratégiája
        • Közhasznúsági jelentés
        • A MÚOSZ befektetési szabályzata
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
    • Sajtószemle
  • Szolgáltatások
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Galéria
    • Fotók
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
  • Állás
  • Kapcsolat
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
  • A MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
        • Elnökségi határozatok 2025
        • Elnökségi határozatok 2024
        • Elnökségi határozatok 2023
        • Elnökségi határozatok 2022
        • Elnökségi határozatok 2020
        • Elnökségi határozatok 2018
        • Elnökségi határozatok 2017
        • Elnökségi határozatok 2016
        • Elnökségi határozatok 2015
      • Ellenőrző Bizottság
      • Etikai Bizottság
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
      • Alapítványok
      • Alapdokumentumok
        • Alapszabály
        • Etikai kódex
        • A MÚOSZ stratégiája
        • Közhasznúsági jelentés
        • A MÚOSZ befektetési szabályzata
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
    • Sajtószemle
  • Szolgáltatások
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Galéria
    • Fotók
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
  • Állás
  • Kapcsolat
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
Magyar Újságírók Országos Szövetsége
Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
Home Szakosztály

Trombitáló oroszlán, Marx Károly és a sas áldozata – Simonyi Emő grafikáiról

muosz Írta: muosz
2017.07.03.
in Szakosztály
Reading Time: 4 mins read
0
0
Megosztás FacebookonMegosztás Twitteren

Idén már két Budapesten megrendezett kiállításon is láthattuk a Münchenben élő Simonyi Emő festő- és grafikusművész alkotásait. Érdemes bemutatni a karikatúra műfajhoz is közel álló, szatirikus grafikákat is rajzoló művésznőt, aki 1971 óta Németországban él és aki 34 éven keresztül festészeti anatómiát tanított a Müncheni Művészeti Akadémián.

Simonyi Emő festőművész, grafikus, a Párbeszéd Házában (1085 Budapest, Horánszky utca 20.) Passió – Apokalipszis címmel nyílt tárlatának megnyitóján [Fotó: Fábry János]

Az Országos Idegennyelvű Könyvtárban (1056 Bp., Molnár utca 11.) 2017. március 6-án REALITÁS ÉS FIKCIÓ címmel megnyílt tárlatot 2017. április 14-ig tekinthették meg az érdeklődők. A kiállításmegnyitó résztvevőit Sárváry Katalin iparművész, textil- és jelmeztervező köszöntötte, a tárlatot Szakolczay Lajos Széchenyi-díjas irodalomtörténész, művészetkritikus nyitotta meg.

 

1 of 2
- +

1. Haruspices – Béljóslók (2012 Tus, papír, 50x70 cm) – A Passió, Apokalipszis témához készült fekete-fehér rajzok erősen kötődnek az Evangelisták című ciklushoz, ezek kétértelmű rajzok, amelyekben a létezésünk, a vallás és politika is szerepet játszanak

2. A sas áldozata az izmusoknak (2014, Tus, papír, 50x70 cm)

2017. május 7-én a Párbeszéd Házában (1085 Budapest, Horánszky utca 20.) Passió – Apokalipszis címmel nyílt meg Simonyi Emő következő budapesti tárlata, a jelenlévőket a házigazda, a Párbeszéd Háza igazgatója Sajgó Szabolcs SJ köszöntötte. A tárlatot itt is Szakolczay Lajos irodalomtörténész, művészetkritikus nyitotta meg, ez a kiállítás 2017. június 6-ig volt nyitva.

A kiállításokon bemutatott rajzok többségén emberek, kegyetlen és vérszomjas madarak és állatok küzdenek egymással, nincs pardon, nincs megértés és nincs tolerancia, csak a brutalitás és a másik megsemmisítésére irányuló agresszivitás létezik.

 

1 of 2
- +

1. Bistro I 2008 Párizs (Vegyes technika papírra, 25x35 cm) – A színes rajzok egy párizsi utazás után, az ottani benyomásokat ábrázolják, a bisztrók világa, sandwich jambon mint querflöte az utcai muzsikusoknál, a rövidlátó krokodil újságolvasás közben... egy teljesen más szemszögből rajzolt sorozat

2. Le Figaro (2008, Párizs, Vegyes technika papírra, 25x35 cm)

Az expresszív stílusban, határozott és lendületes vonalakkal készült grafikák technikai eljárását is érdemes bemutatni. A technika: a rajzok fekete kínai tussal és tengeri madarak (óriás sirály és padella, albatrosz) tollaival vannak megrajzolva. Ezeket a tollakat a madarak tollászkodás közben a vízben hagyják és a dagály kiúsztatja a partra, csak össze kell gyűjteni, ezek a rajzeszközök nagyon tartósak és rugalmasak, 10-20 évig is lehet velük rajzolni. A tollakat többféleképpen lehet kihegyezni, késsel, ollóval, lehet ütni, verni, ekkor szép, vastag vonalakat adnak. Előnyük: a rajz vonalai változnak, elakadnak, pacáznak, így mozgalmasabb a rajzok dinamikája. A kész rajzokat ezután még lehet feloldott tussal, ecsettel lavírozni.

A rajzok tartalmi oldalát illetően adódik a kérdés, hogy a végtelen gonoszság, erőszak, szörnyűség és borzalom mellett hol van itt a szatíra és a humor? A választ megkapjuk, idézzünk Szakolczay Lajos megnyitóbeszédéből.

 

1 of 2
- +

1. Verdammung (1988, Itáliai rajzsorozat, Luca Signorelli-hez, nem tartozik a Passióhoz (Elkárhozás) 30x41 cm)

2. Café Cité (2008, Párizs, Vegyes technika papírra, 30x41 cm)

„Az Apokalipszis megnevezve és megnevezetlenül is Simonyi Emő fölfogásában végítélet. Egyszerre utal a világ és az ember romlottságára, a pokol tüzére, a mitologikus szörnyekre, amint átveszik fölöttünk a hatalmat. Emberek és állatok, sokszor egymásnak eresztve, viaskodnak a méltóbb életért, a betevő falatért. A középkor és jósnőinek baljós világa csak azért idéztetett meg – lásd a Haruspices I.- II. – Béljóslók (2012) állat-ember „orvosainak” testboncoló könyörtelenségét –, hogy érzékeljük a ránk törő katasztrófa súlyát, a megváltozott világ (mindenekelőtt az erőjog!) fenyegetését.

Zene az idő végéhez (2013, Tus, papír, 50×70 cm)

Gonosz a gonosszal szemben? Inkább ember az ember (ritkán a történelem) kalodájában. A művész tustolla kíméletlenül hasít érzékeinkbe, hol biblikus példázattal élve (Dániel víziója – 2017; Kiűzetés a paradicsomból – 2013), hol az erőfitogtató világrend (fegyverkezés?) durvaságában is poétikus megvetésével (Kődobálók – 2013). Az erőteljes vonalháló – látható-e Dürer hatása, természetesen modernizálva? – az alakok plaszticitását szinte szoborszerűvé teszi, zsúfolt létimitációként vetítve elénk a természeti katasztrófánál (Vulkánkitörés – 2014, ősemberi riadalomban) jóval nagyobb társadalmi világégést.

Papírszobrok az atelierben (1999, München, Technika: a fekete fehér rajzok kínai tussal, tengeri madarak (Sirály, vagy Albatrosz) tollával rajzoltak és lavírozottak, papírra, 50X70 cm, A színesek (Párizs) tussal rajzolva, színes tintával kolorálva, papírra, 25X35 cm)

Pillantsunk csak egy minutát az Az utolsó napok előkészítése (2013) víziójára, vagy a Titkos kör (2014) egy sötét ponyva alatt meghúzódó tagjainak kétes szövetségére – itt is meztelen testek leleddzenek sunyin is erő-pózban –, azonnal látjuk a kaotikus világrend sújtó guillotine-ját. A Zene az idő végéhez (2013), trombitát fúvó oroszlánjával és lángoló vonóval csellózó szörny emberével, sem jósol föltétlen nyugalmat, miként a Sötét idő (2013) is határozottan a fekete maszk mögötti erőszak eluralkodását szimbolizálja.

Simonyi Emő [Fotó: Erdel Karlheinz]

Simonyi Emő kíméletlenül ostorozó grafikai hálójának végítéletét némi föloldással – de elkövetkezik-e a hajnal? – a Lucifer zuhanása (2017) testesíti meg, ám eme kesernyés durvaságában is költői eszközökkel (a csúnyaság szépségével) élő grafikai univerzum csimborasszóját a 2014-es Sas áldozata az izmusoknak című lap adja – kompozíciós találékonysággal. Amit észlelünk, az egyszerre nevetésre fakasztó és rémisztő. A rajz egyik főszereplője, az ülő Marx grill-sütőn forgatja a sast, miközben Minotaurus (az ugyanolyan súlyú szereplő) tüzet vesz a szájában lévő szivarhoz. Az izmus (kommunizmus, nácizmus, fasizmus) falta föl a szárnyaló szabadságot jelképező sas-madarat? Inkább a neki kiszolgáltatott, vele együtt működő ember.”

 

1 of 2
- +

1. Der grosse Kakadu (1986, Karl Einstein könyvéhez illusztráció, nem tartozik a Passióhoz (A nagy Kakadu) 43x61 cm)

2. Musikanten (2008, Párizs (Muzsikusok), Vegyes technika papírra, 25x35 cm)

Fábry János

Címkék: Magyar Karikatúraművészeti Szakosztály

Friss hírek

Európai újságírók közgyűlése Budapesten

Európai újságírók közgyűlése Budapesten

2025.05.30.

Tiltakozás a civil társadalom és a független sajtó elnémítása ellen

2025.05.29.
Jön a 4. MÚOSZ Könyvnap

Nemsokára itt a MÚOSZ Könyvnap

2025.05.28.
Elhunyt Paizs Gábor

Elhunyt T. András Emil sportújságíró

2025.05.28.
Facebook Youtube

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Hétfő 11.00 – 16.00
Kedd 13.00 – 18.00
Szerda 11.00 – 16.00
Csütörtök 11.00 – 16.00
Péntek 9.00  –  14.00

E-mail: uf@muosz.hu

ELÉRHETŐSÉGEINK

1064 Budapest,
Vörösmarty u. 47/A
Központi telefon:
(1) 478-9040
Titkárság: iroda@muosz.hu

Copyright © 2016 by Magyar Újságírók Országos Szövetsége.

Welcome Back!

Jelentkezzen be a fiókjába

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Belépés

Add New Playlist

Nincs eredmény
Összes eredmény megtekintése
  • MÚOSZ
    • Rólunk
    • Szervezet
      • Küldöttgyűlés
      • Elnökség
      • Alapdokumentumok
      • Etikai Bizottság
      • Alapítványok
      • További bizottságok
      • Szakosztályok
    • A MÚOSZ díjai
    • SZMSZ
    • Gyászhírek
    • Archívum
  • Tagfelvétel
  • Tagdíj
  • Szakosztályok
  • Pályázatok
  • Galéria
    • Karikatúra
      • A Sajtószabadság 2024 karikatúrapályázatra beérkezett rajzokból rendezett kiállítás anyaga
    • Fotó
  • Oktatás
    • Média Akadémia
    • Fotóriporter
      • Alapozó
      • Riport és dokumentarista fotó 1.
      • Riport és dokumentarista fotó 2.
      • Fotóriporter tanfolyamra jelentkezés
      • Tanáraink
  • Állás
  • Kapcsolat
  • Languages

Copyright © 2016 by Magyar Újságírók Országos Szövetsége.

Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani a felhasználóinknak! További információ.
X