Újabb észak-afrikai kapcsolattal, immár a harmadik országgal bővült Magyarország légi összeköttetése, miután Ferihegyen landolt az Air Algérie nemzeti légitársaság Boeing B737-800-as típusú gépe 2016. szeptember 15-én. Az első repülőgéppel mintegy 80 fős diplomáciai és turisztikai delegáció is érkezett. Az Air Algérie hetente kétszer közlekedik Algír és Budapest között. Az eseményen ott voltak a MÚOSZ Repülés Világa Szakosztályának tagjai is.
Pontban 12.25-kor landolt egy igazán különleges járat Budapesten, az Air Algérie Boeing 737-800 típusú gépe, ezzel egy megújult, közvetlen légi kapcsolat indult Magyarország és Afrika legnagyobb területű országa között. A járat minden csütörtökön és vasárnap közlekedik, menetrend szerint egyórás fordulóidő után 14.00-kor indul vissza Algéria fővárosába, amit 3 órás repüléssel ér el Budapestről. A járatot a későbbiekben 101 üléses konfigurációban üzemelő Boeing 737-600-as gépek szolgálják ki, ezek 16 business és 85 turista osztályú ülést kínálnak, a gépek rakterében pedig akár 1 tonna teheráru is szállítható. A tudósító megjegyzi, hogy mint a Repülőtéri Magazin főszerkesztője, ott lehetett a múlt század nyolcvanas éveinek végén, amikor valóban először érkezett Ferihegyre az Air Algerie járata. Aztán 24 évvel ezelőtt is jelen volt, amikor az Észak-Afrikai ország repülőgépe utoljára rugaszkodott el a repülőtér betonjáról.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a járat fogadása után tartott sajtótájékoztatón emlékeztetett rá, hogy 2014 februárjában vetődött fel újból a közvetlen járat igénye. Hangsúlyozta, Algériával nem csak a politikai – ami 57 éve töretlen! – és gazdasági, hanem az emberek közötti közvetlen kapcsolat is kiemelkedő, Észak-Afrikában ebben az országban van az egyik legnagyobb magyar kötődésű diaszpóra. Az elmúlt évben 110 millió dollár volt a két ország közti forgalom, ezt szeretnék tovább növelni az új járat segítségével – mondta Szijjártó Péter.
„Nagy örömmel köszöntjük az Air Algérie új járatát Budapesten, különösen, hogy egy ilyen kivételes desztinációval köti össze a magyar fővárost.” – jelentette ki Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Az Air Algérie révén tovább javulnak a légi kapcsolatok Észak-Afrika irányába, ami tovább erősíti Budapest régiós szerepét.”
Számos diplomata, légiközlekedési és turisztikai szakember beszélt még sokféle aspektusból, amelyek erősítik a közvetlen járat indulását a két ország fővárosa között.
A tudósító különös emlékeket őriz az Észak-Afrikai országban tett kiruccanásairól. Az első az volt, amikor a Malév egyik Il-18-as gépével bárányok szállításának részese lehetett, annak kevéske szépségével: a jerkék irtózatos, soha véget nem érő, ijedt bégetésével, penetráns szagával együtt, ami aztán napokig, hetekig érezhető volt, lemoshatatlanul ivódott a ruhába, bőrbe egyaránt. Nem beszélve a hajózó személyzet diplomatákat megszégyenítő alkudozásáról a repülőtéri személyzet rakodó részlegénél,nhogy ugyan szabadítsák már meg a fedélzetet a síró-rívó bárányoktól. Nem kevés baksisra volt szükség ehhez, kiváló nyugati cigaretták és jóféle magyar borok kartonszám cseréltek gazdát, mire kiürült az Il-18-as raktere.
Az 1 200 kilométeres tengerparttal rendelkező Algéria Afrika északnyugati részén fekszik, az ország középső részén elterülő Algírral, a hárommillió lakosú fővárossal. Nemzetközi repülőtere, a Houari Boumediene Airport több mint 90 éve üzemel. Az Air Algérie légitársaság jelenleg 29 ország 44 városába repül Európában, Afrikában, Ázsiában, Észak-Amerikában és a Közel-Keleten. Flottája nyugati típusú Airbus és Boeing, valamint ATR repülőgépekből áll. Az Air Algérie a régióban csak Bécsbe és Budapestre üzemeltet járatokat.
Timár Mátyás
A szerző felvételei