Egy orosz dezinformációs kampány kiszivárgott feljegyzései jól demonstrálják, miként próbálja a Kreml lejáratni Ukrajnát és a szövetséges nyugati országokat, valamint erősíteni a szélsőjobboldali pártok támogatottságát az Európai Unióban.
A több médium által megszerzett, majd a Szabad Európa ukrán szolgálatának átadott dokumentumok rávilágítanak a Social Design Agency nevű orosz vállalat működésére, amely az Egyesült Államok szerint masszív propagandakampányt folytatott a Kreml megbízásából.
A kampányban Európa-szerte mémeket, meghamisított videókat és kormányzati iratokat, illetve valódi híroldalaknak álcázott weblapok hálózatát használták fel a dezinformációk terjesztésére, az Ukrajnának nyújtott nyugati támogatás aláásása érdekében.
A dokumentumokat, amelyek közül többet nemrég egy amerikai vádirat részeként is nyilvánosságra hoztak, először a német Süddeutsche Zeitung, az NDR és a WDR szerezte meg, amelyek aztán megosztották ezeket több másik orgánummal is. A kiszivárogtatás mögött egy névtelen forrás áll, aki arról számolt be, hogy a Social Design Agency hálózatának feltörése révén kerültek ki az anyagok.
A befolyásolási művelet keretében hamisított ukrán kormányzati dokumentumokat is előállítottak, így egy, állítólag a hadsereg főparancsnoka, Olekszandr Szirszkij által kiadott parancsot is, amely szerint az ukrán katonák részéről a megadás hazaárulással ér fel.
Ezen hamisítások célja a kiszivárgott iratok szerint „Ukrajna katonai-politikai vezetésének lejáratása és a fegyveres erők demoralizálása” volt.
A befolyásolási művelet az európai politikai színteret is megcélozta, a júniusi európai parlamenti (EP-) választásokat is, az iratok szerint a cél az oroszbarát narratívákat népszerűsítő jobboldali erők támogatása volt.
Az egyik dokumentumban arról írtak, hogy „komplex ellenkampányt kell folytatni a liberális globalisták, a platformjuk és prominens képviselőik ellen”, köztük Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke ellen, elsősorban Németországra, Franciaországra, Spanyolországra, Olaszországra és Lengyelországra összpontosítva.
Eszerint úgy kell beállítani „a liberálisokat és a globalistákat”, mint akik riogatják a lakosságot, például egy esetleges, EU elleni orosz támadással, emellett az LMBTQ-jogok támogatását károsként kell lefesteni a gyerekek mentális egészségére, szítani kell az infláció és a munkanélküliség miatti elégedetlenséget, illetve azzal kell vádolni az „EU-s globalistákat”, hogy „Ukrajnához hasonló totalitárius katonai táborrá akarják változtatni” a kontinenst.
Az is kiderült, hogy a befolyásolási művelet a német szélsőjobboldali Alternatíva Németországért (AfD) és a francia Nemzeti Tömörülés (RN) választási esélyeinek javítására is irányult.
Az egyik kimondott cél az volt, hogy a németek több mint fele „ne legyen hajlandó feláldozni a jólétét Oroszország legyőzéséért”, továbbá hogy népszerűsítsék azt a narratívát, miszerint az Egyesült Államok az Oroszország elleni gazdasági és hibrid háborújában használja fel Németországot.
A művelet az ukrán állami intézményeket és sajtót is kommentekkel bombázta egy online bothálózaton keresztül, amely belső dokumentumok szerint januártól áprilisig közel 34 millió hozzászólást generált.
További részletek a Szabad Európa cikkében.
Fotók: Süddeutsche Zeitung, NDR, WDR, Delfi (A kiemelt képen: Az orosz dezinformációs kampány keretében született posztok)