Bohém hangulat a Debreceni Konzervatóriumban

Ez a cikk 6 hónap frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

UFO

A Bohém hangulat kiállítás megnyitójára
(Konzervatórium Galéria, Debrecen, 2017. február 12.)

A kiállítást Dr. Duffek Mihály zongoraművész, dékán nyitotta meg (Fotó: Derencsényi István) – A galéria megtekintéséhez kattintson a képre!

A minap nagy robajjal, ijesztő hang- és fényjelenségek közepette UFO szállt le a szomszéd üres telekre, majd a kinyíló ajtó fényáradatában két furcsa kinézetű idegen alak jelent meg, akik a következő másodpercekben a falon keresztül a dékáni irodába teleportálták magukat. Megdöbbenésemre kérés nélkül helyet foglaltak a fotelekben, és az egyikük elektronikus hangon jeleket adott ki magából, amelyet a másikuk ékes magyar nyelvre fordított. Azt közölték, hogy a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar életében a sok korábbi nélkülözés jutalmaként eljött a csodálatos korszak, egyedül mi leszünk a kiválasztottak a Világmindenségben, akik részesülünk a csodában.

A bejelentés felkeltette érdeklődésemet, és kérdéseimre az alábbiakat közölték:

  • Szándékuk szerint a Zeneművészeti Kar teljes épülete és berendezése teleportálhatóvá válik, ezzel lehetőség lesz arra, hogy téli időben valamely mediterrán tájra helyeződjön át a teljes zenei képzés, ami üdvös lenne tanáraink, hallgatóink, munkatársaink és klímaérzékeny zongoráink számára is.
  • Az épület áthelyezését egy nukleáris motor biztosítja majd, amely egyben a Liszt terem teljes klimatizálását és páratartalmának szinten tartását is megoldani hivatott.
  • Nem kell többé hangszereket vásárolni, mert az ajándékba kapott, nagy teljesítményű, három dimenziós nyomtatóval korlátlan mennyiségű, tetszőleges márkájú zongorát és egyéb hangszereket lehet majd nyomtatni.
  • A klónozás fejlett technikáját fogjuk alkalmazni a jövőben az oktatói kar esetében, így a legtehetségesebb és legeredményesebb tanárainkat végtelenül hosszú ideig meg tudjuk őrizni, sokszorozni tudjuk őket. Ugyanígy legtehetségesebb hallgatóinkról is számos másolatot készíthetünk. Ezzel teljesen függetleníteni tudjuk magunkat az évente ismétlődő felvételi vizsgák miatti kiszolgáltatottság alól.
  • A kollégiumi felújítás keretében megnöveljük a férőhelyek számát a jelenlegi százról annak többszörösére, ugyanis a párhuzamos világok elmélete szerint egyidejűleg több világ is létezhet, amelyeket összekapcsolhatunk, így ugyanakkora kollégiumban a jelenlegi létszám sokszorosa is elhelyezhető anélkül, hogy a kollégisták zavarnák egymást.
  • Az egyik legnagyobb horderejű változás az lesz, hogy az új 3D-s nyomtatóval pénzt is tudunk nyomtatni, így elérjük azt, hogy a szükséges költségvetés mindig rendelkezésünkre álljon, sőt, lehetőség legyen még a szükséges fejlesztésekre is.
  • A Liszt teremben virtuális üléseket hozunk létre, amelyek a mágneses erő felhasználásával tartják ülő helyzetben a koncertlátogatót, de valójában anyagszerűen nem léteznek, csupán formatervezett vizuális illúziókként jelennek meg. Ennek óriási előnye, hogy a székek látható színe és alakja, mérete aszerint lesz változtatható, hogy milyen testalkata van a látogatónak, és milyen hangulatú zene csendül fel a teremben. Lesznek kétszemélyes székek is, az egymásba fonódó szerelmespárok számára is.
  • Megtörténik az orgona felújítása is, amelynek sípjai nem a hagyományos módon szólalnak meg, hanem az elektronika segítségével, a sípokba helyezett hanggenerátorok révén, amelyeket helyben, ugyancsak 3D-s nyomtatással fogunk legyártani a kívánt hangmagassággal és nemes hangszínnel.
  • Mondanom sem kell, hogy az innováció egyik legnagyobb nyertese a Konzervatórium Galéria lesz, amely szintén gyökeres átalakulásokon megy át.
  • A felmerülő kiállítási költségeket ezentúl a 3D-s nyomtató által kibocsátott pénzeszközök finanszírozzák, így lehetővé válik a kiállítások gyakoriságának korlátlan növelése, a legdrágább művészek meghívása is.
  • Jelentős infrastrukturális változás lesz az, hogy a kiállított műtárgyak hátteréül szolgáló fal vagy paraván színe és felülete változtatható lesz az okos festékkel, amely egy távirányító gombjainak megnyomásával a fal színét és felületi érdességét tudja megváltoztatni. Még a spotlámpák fényköre, annak mérete és színe is változtatható lesz.
  • A tárlatlátogatók virtuális székeken ülve hallgathatják meg a megnyitó beszédeket, hazatérve a kiállításról otthon elég csak gondolni a megnyitóra, s szobájuk falán már meg is elevenedik az eseménysor, amely többször is újraélhető lesz.
  • A kiállított műalkotások az eddigi, korszerűtlen megoldással szemben a  fal mellett a levegőben lebegve tetszés szerint változtathatják elhelyezkedésüket, így a kiállított tárgyak elhelyezési koncepciója akár naponta változhat tetszőleges időpontban véletlenszerűen és periodikusan is.
  • A szobrok, kisplasztikák szintén virtuális posztamenseken helyezkedhetnek el, ennek egyik előnye, hogy ezeket a posztamenseket nem kell tisztítani, újrafesteni, mert gondolatátvitellel a kiállítás szervezője bármilyen magasságot és színezést beállíthat az installáció idején, sőt azokat menet közben meg is változtathatja.
  • Szenzációs lehetőség az, hogy ezentúl az alkotóművésznek nem kell ideszállítani műalkotását, hanem vagy személyesen megjelenve vagy klónjának elküldésével odagondolni a falra az elhelyezendő festményt, grafikát vagy éppen a szobrot, kisplasztikát a posztamensre, amely rögtön meg is jelenik.
  • Miután mind a kiállított tárgyak, mind a felhasznált eszközök csupán virtuálisan léteznek, ezért azokat nem fenyegeti a leesés és károsodás veszélye, valós teret nem foglalnak, bárki keresztüllépdelhet rajtuk, a vagyonvédelem értelmét veszti.
  • Elkövetkezik az interaktív műalkotások kora: minden néző megváltoztathatja a kiállított alkotások méretét, színét, egyes esetekben még témáját is azért, hogy a legkellemesebb élményekkel távozhasson. A nem tetsző alkotások átmeneti törlésére is lehetőség nyílik. Természetesen minden műalkotás azonnal visszaváltozik az eredeti formájára, mihelyt a kérdéses látogató elhagyja a kiállító teret.
  • A klónozás technikáját felhasználva bárki felkérhető lesz a kiállítások megnyitására, hiszen neki, magának nem kell ideutaznia, hanem egyik virtuális másolata vagy klónja jelenik meg körünkben, s elmondja gondolatait. A meghívhatók köre így korlátlanul kibővül, még államelnököket és más magas rangú személyeket is rendszeresen meghívhatunk a megnyitásra.
  • A Liszt teremben rendezett kis hangversenyeket ezentúl már nem a személyesen megjelenő fiatal muzsikusok adják, hiszen nekik vasárnap délután gyakorolniuk kell következő heti óráikra, hanem klónozott hasonmásaik, akiket egy menüből maguk a tárlatlátogatók választhatnak ki belépéskor, így alakul ki a műsor is, amelynek hossza is tetszőlegesen alakítható lesz.
  • A tárlatnyitást követő fogadáson 3D-s nyomtatónk által nyomtatott édes és sós ízű süteményeket szolgálunk fel, és a valósághűség kedvéért eredeti palackokba töltött bor- és pezsgőszerű anyagokat ajánlunk fogyasztásra. Az ezzel egyidejű kocsmaszagot egy légbefúvási program biztosítja, ezzel is pontosan utánozva az eredeti ingereket és hangulatot.
  • A kiállítás szervezőjének és házigazdájának vasárnapi tehermentesítése érdekében szintén a klónozás technikáját használjuk fel, így e páros a végtelen időkig megrendezheti a Konzervatórium Galéria kiállításait, teljesen függetlenül attól, hogy a Zeneművészeti Kar vezetése éppen milyen összetételű lesz.
  • Van kiút, ha a jövőben bárkinek szándékában állna a Galéria kiállításainak megszüntetése, ugyanis akkor rendelkezésünkre áll ismét a párhuzamos világok együttélésének lehetősége, így egyáltalán nem kell aggódnunk a Galéria biztos jövőjéért.

Végighallgatva az ufonauták lenyűgöző és grandiózus terveit, felocsúdva a kábulatból éppen köszönetemet kívántam kifejezni, amikor ők ketten se szó, se beszéd, felpattantak a helyükről, és távoztak űrhajójuk felé, amely ezt követően egy nagy villanással és hihetetlen sebességgel távozott.

Amikor Önök e beszédet hallgatják, én éppen gyakorolok itthon a zongorámon, következő hangversenyemre készülök. Remélem, hogy hasonmásom elnyerte az Önök tetszését és legközelebb is találkozhatunk.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!

Dr. Duffek Mihály
zongoraművész, egyetemi tanár

A kiállításmegnyitó résztvevőit Debreceni Tamás köszöntötte:

„GYÓGYSZER HELYETT MOSOLY PIRULA!”

Debreceni Tamás a Konzervatórium Galéria létrehozója (Fotó: Derencsényi István) – Kattintson a képre a galéria megtekintéséhez!

Egyébként nem is volna olyan nagy baj, ha a gyógyszergyárakat átalakítanák mosoly pirulák gyártására, s ezt ingyen osztogatnák az embereknek. Nincs mellékhatása, az előállítása nem kerül sokba, kevés embert kell alkalmazni, és környezetszennyezést sem okoz. A szájban sem hagy utóízt.

A sors nagyon kegyes volt hozzám a Konzervatórium Galériában 17. alkalommal megrendezett „Bohém hangulat” kiállítás megnyitó szervezése és lebonyolítási ideje alatt.

Dluhó összehozott egy olyan házaspárral, akik nem messziről ugatják az emberi kapcsolatot, hanem törekvésük is azt tartalommal feltölteni. Ha pedig az érzéseiket humorba mártva igyekeznek tálalni mások felé, akkor bizony azt rendkívül diszkréten teszik, mint ahogyan ez a rajzaikban is megnyilvánult a kiállítás során.

A Konzervatórium Galéria 20 éves múltjában – a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara berkeiben működik – első alkalommal a “Bolondok Napja” apropója adta a kiindulási pontot Csátth Attila debreceni karikaturista javaslata alapján.

A következő évben már nem április elsejére illesztettük a karikatúrakiállítást, hanem amikor farsangolásban dagonyázik az egész ország. S mindezzel együtt felmértük, hogy az előző évi megnyitó a debreceni közönség számára mennyire volt fogyasztható, illetve érdemes-e kiterjeszteni országos szintű bemutatkozásra a karikaturisták számára. Így már a következő alkalommal február közepén áldoztunk a humor oltárán „Bohém hangulat” címmel.

Csupán csak egy arcnyi mosolyt kértünk az érkező közönségtől ahhoz, hogy egy tarisznyányi jó kedvvel távozhassanak.

Csátth Attila és Diós Magda 10 alkalommal lépett föl a közönség nagy örömére a sajátos humorukkal. Mindig óriási várakozással és vágyakozással volt a 200-300 fős közönség a következő megnyitó iránt. A bolgár karikaturisták is több alkalommal mutatkoztak be itt Debrecenben.

Csátth Attila visszavonulása után még segítette az őt követő fiatal generációt – Gárdonyi Sándort, Markos Sándort – útmutatásával, irányadásával, és javaslatot tett a hagyományok folytatásaként egy olyan személyre, aki méltóképpen képviseli az általa már kitaposott ösvényt, jelesül Dluhopolszki László, aki a korábbiakban az exLudasMatyi főszerkesztője volt.

Most pedig legutóbb Dluhopolszki László javaslatára a Pulitzer-díjas Fábry János és Jeney Klára ültette el a mosolyt a közönség soraiban, mellettük pedig az a fiatalember, aki inkább grafikusként ismert, hiszen általa készült el a Liszt születése 200. évfordulójára a 30 képből álló kiállítási anyag, illetve a múlt évben a Debrecen szellemiségét bemutató „Cívisek városa – Debrecen szimfóniája” című zeneműhöz szintén 30 kép.

Hangsúlyozni szeretném: nem bohóckodni, de még csak nem is nevettetni jövünk össze egy-egy karikatúrakiállítás-megnyitó alkalmával, ahol szintén játékos, humoros zenés programmal társítjuk (a zene és a képzőművészet, mint testvérmúzsák, egymással szimbiózisban élve hat) a bemutatkozást a zenei intézmény tanárai, hallgatói előadásában, hanem a figyelmet ráirányítani a magyar nyelv helyes használatára, szépségére, kifejezési módjára, mint ahogyan azt tették a “Beszélni nehéz” című Péchy Blanka/Lőrincze Lajos műsorban a hatvanas-hetvenes évek közepén. Ezek mellett kifejezett cél az is, hogy a magyar nyelv logikájára építve humorba ágyazzuk a nyelvünk játékosságát, amely a gondolatok vizuális kifejezésében is megjelenik, mint ahogyan a zenei intézmény dékánja, dr. Duffek Mihály úr immár több alkalommal (f)akasztotta a humort a kiállítás megnyitásával, s ezzel együtt szerzett derűs pillanatokat a közönség arcára.

Gondoljunk csak bele, ahogyan egy alkotásra nézve, milyen viharos mosolyt vált ki a kép, ahogyan a tiszta mély forrásból feltör a felhőtlen kacaj, s csak úgy ganézza/tisztítja a lelket. Ilyenkor pedig csak úgy lötyög a kelt tésztában az élesztő.

Már több mint 10 éve fogalmazódott meg bennem az a gondolat, hogy érdemes lenne Debrecenben létrehozni egy olyan karikatúramúzeumot, ahol néhány jeles személy (Kaján Tibor, Szabó Joe, Csátth Attila stb.) számára a rajzaik mellett a relikviáikat is bemutathatnánk.

Természetesen, meghatározott időközönként hazai és külföldi megmérettetéseket is szerveznénk és más egyéb humorban kifejezett zenés és színpadi fellépéseket.

Akiknek az eddigiek során nem volt részük a Konzervatórium Galéria kiállítás sorozatába bepillantást nyerni, azoknak a továbbiakban ajánlom szíves figyelmükbe a japán, bolgár és görög kiállításmegnyitókat (tájékoztatás majd időben…).

S ezzel együtt kívánom, hogy a kulturális program végén legyenek vendégeink szokás szerint egy pohár borra, egy pohár pezsgőre és néhány pohár jó szóra!

Debrecen, 2017. február 14.

Tisztelettel:

Debreceni Tamás
Konzervatórium Galéria megálmodója

A kiállítás helyszíne: Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar, Konzervatórium Galéria
(4032 Debrecen, Nagyerdei krt. 82.)
A kiállítás 2017. február 12-től március 20-ig tekinthető meg naponta 8.00-20.00 óra között.

A Hajdú Online beszámolójának elérhetősége:  Idén is bohém a hangulat a Konzervatóriumban | HAON www.haon.hu

A szerzőről

Önnek ajánljuk