Ennyien használják a közösségi oldalakat – szól az inforadio.hu hírének címe, a magyarországi internetes kutatás teljes eredménysorát és elemzését pedig a Kulcsár László Aranytollas újságíró vezette infovilag.hu adja. A KutatóCentrum Social Media Report 2016 tanulmánya szerint egyre népszerűbbek a képmegosztó közösségi oldalak.
A tavalyihoz képest az Instagram, a Pinterest és a Viber tudott még több regisztráltat toborozni, az Instagram esetében a tagokon belül az oldalt látogató használók aránya is nőtt – derült ki a KutatóCentrum Social Media Report 2016 kutatásából. Nem tudott bővülni a Microsoft által felvásárolt LinkedIn, a diplomások számára ugyanakkor még mindig ez az egyik legvonzóbb felület. A Facebook egyeduralmát egyelőre egyetlen közösségi platform sem tudta megrendíteni: az oldalnak 1,55 milliárd felhasználója van világszerte, a második helyen álló WhatsApp is „csak” 900 millió taggal büszkélkedhet.
Hazánkban is évek óta egyértelmű a Facebook elsősége: a KutatóCentrum idei közösségimédia-jelentése szerint a 18–59 éves internetezők 88 százaléka megtalálható az oldalon, 85 százaléka látogatja is több-kevesebb rendszerességgel. Ezek az arányok 2012 óta nagyjából állandóak, más platformok esetében kisebb-nagyobb változások figyelhetők meg.
A regisztráltak számát tekintve második helyen álló Google+ például ezen időszak alatt 35-ről 55 százalékra növelte használói tömegét, az oldalt látogatók aránya azonban – a kismértékű növekedés ellenére – továbbra is alacsony, mindössze 26 százalék. A dobogó harmadik helyét elfoglaló Viberen csaknem minden második internetező regisztrált (46%), 35 százalék használja is az alkalmazást.
A legnagyobb növekedést az utóbbi években egyértelműen a képmegosztó oldalak, így a Pinterest és azInstagram produkálták: „2014–16 között előbbi több mint megkétszerezte, utóbbi pedig megháromszorozta a használók arányát, az aktivitás még ennél is nagyobb mértékű ugrást mutatott” – mondta Balogh Szilvia, a KutatóCentrum elemzője. Így mostanra a 18–59 éves magyar internetezők hatodának van Pinterest regisztrációja, az Instagramon jelen lévők aránya 18 százalék. Ez utóbbi közösségének kétharmada rendszeresen látogatja is az oldalt; az aktivitási arány egyébként a Pinterest esetében is kiemelkedő (62%).
A közösségi felületek vesztese az idén a Twitter és a LinkedIn: ha minimálisan is, de mindkét oldal veszített hazai táborából, a LinkedInnél – annak ellenére, hogy profilját tekintve egyedülálló – az aktivitási index is kis visszaesést mutat.
Az Amerikában kedvencnek számító Snapchat az idén sem hódította meg a magyar közönséget, sem a regisztrált tagok, sem a valamilyen rendszerességgel belépők aránya nem nőtt a múlt évben, bár az alkalmazás aktivitási indexe figyelemreméltó (66%).
A legtöbb közösségi oldalon a nők vannak többségben, ez alól csak a Snapchat, a LinkedIn és a Twitter kivétel. A diplomások aránya a LinkedInen és a WhatsAppon a legmagasabb, a budapestiek az utóbbi kettő mellett a Twitteren és a Pinteresten vannak az átlagnál magasabb arányban.
A két nagy képmegosztó regisztrált tagjai többnyire fiatalok, a legfiatalabbak „játszótere” pedig továbbra is a Snapchat: a használók 73 százaléka a 18–29 éves. Ugyanezen oldal használói azok, akik jellemzően a többi közösségi térben is rendelkeznek fiókkal, de az Instagram regisztráltjai is szívesen hoznak létre profilt más felületeken. Az internetezőkre egyébként nem ez a jellemző, a kutatásban megkérdezettek kétharmada mindössze egy-két közösségi oldalt keres fel rendszeresen, és elenyésző azok száma, akik négynél több aktív regisztrációval rendelkeznek.
A válaszadók háromnegyede naponta felkeresi valamelyik közösségi teret, a megkérdezettek 41 százaléka – elsősorban a 18–29 évesek – üzenetküldésre is elsősorban a közösségi oldalakat használja. Az okostelefonos belépések is egyre gyakoribbak. Minden harmadik megkérdezett munkaidőben is látogatja a közösségi oldalakat, ami 5 százalékponttal kisebb, mint egy éve. A megkérdezettek hatoda nyilatkozta, hogy kevesebb időt tölt a közösségi oldalakon, mint esztendővel ezelőtt.
Toronymagasan a Class FM a legnépszerűbb rádió című írásunk ITT olvasható