Egyelőre nincs olyan hatóság itthon, ami büntetést szabhatna ki azért, ha valaki megszegi a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló EU-rendeletet.
Az EU politikai reklámtevékenység átláthatóságáért hozott rendeletére hivatkozva szüntette be a Meta és a Google a politikai hirdetések közzétételét. A gyakorlatban azonban mégis átcsúsznak politikai hirdetések a platformok szűrőjén, ami a rendeletet is sértheti. Ki a felelős a szabályok betartatásáért? – teszi fel a kérdést Lakmusz elemző cikke.
Október elején hatályba lépett az Európai Parlament és a Tanács új rendelete, amely nagyobb átláthatóságot követel meg a politikai hirdetések terén. A szabályozás lényege, hogy a politikai hirdetések közzétevőinek, köztük az online platformoknak világosan jelezniük kell, ki, mikor és mennyiért ad fel politikai hirdetéseket. A megnövekedett adminisztratív terhek elkerülése miatt azonban több nagy techvállalat, így a magyar politikai hirdetési piac két legmeghatározóbb szereplője, a Google és a Meta is úgy döntött, inkább teljesen leállítja a politikai hirdetések közzétételét az EU területén.
Figyeli-e egyáltalán bárki – a sajtón kívül – hogy a platformok és hirdetők betartják-e a szabályokat? Ha igen, melyik szerv az illetékes? Hol lehet bejelentést tenni, ha valaki olyan politikai hirdetésbe botlik, ami nem felel meg az EU-szabályozásnak, illetve a platformok belső szabályozását is megkerülik? Kit büntetnek, ha kiderül, hogy valaki megsérti a szabályokat – a hirdetőt, aki megpróbálja kijátszani a rendszert, vagy a platformot, ami mégis átengedi a tartalmat?
A teljes cikket a Lakmusz oldalán olvashatják.






