Az NMHH friss kutatása a médiaplatformokat vizsgálta. A globális óriásplatformok mesterségesintelligencia-alapú megoldásai egyre erőteljesebben alakítják át a médiapiacot, miközben a hírfogyasztásban, a hirdetések területén, a szórakozásban és a kapcsolattartásban egyaránt érezhető az online felületek folyamatos térnyerése.
Egyebek mellett erről is olvashatunk a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss, 2025. évi Médiapiaci Jelentésében, amely arra is rámutat, hogy a felhasználók és a platformok közötti, jól érzékelhető egyenlőtlenségeken eddig a digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelet (DSA) sem tudott érdemben változtatni. – írja a médiapiac.hu
A mesterséges intelligencia korában felértékelődik a médiatudatosság
A médiahatóság saját tavalyi elemzéseit, illetve az NMHH által megrendelt kutatásokat feldolgozó jelentés átfogó képet ad a médiapiac aktuális folyamatairól.
A kiadvány szerint a hazai hírfogyasztók többsége 2024-ben is több forrásból tájékozódott: a 16‒75 év közötti internetezők több mint 80 százaléka követett a közéletet és a közgondolkodást befolyásoló tartalmakat valamilyen médiatípuson – a legtöbben a közösségi oldalak és az online híroldalak segítségével.
A felhasználók ötöde nem foglalkozik az általa megosztott tartalmak hitelességével
A Médiapiaci Jelentés egyik lényeges megállapítása, hogy a közösségi médiát használók csupán fele szokta ellenőrizni egy információ valódiságát, mielőtt megosztja azt, a felhasználók ötöde pedig egyáltalán nem foglalkozik az általa megosztott tartalmak hitelességével. A hazai médiafogyasztók ezzel párhuzamosan az európai átlagot felülmúló aktivitást mutattak a közösségi oldalakon: körükben a tevékeny részvétel 81 százalék volt 2024-ben, ami messze meghaladja a 65 százalékos uniós átlagot. -írja a mediapiac.hu.
Gyerekvédelem
A kiadvány digitális gyermekvédelemmel foglalkozó fejezete szerint az online média térnyerése alapjaiban alakította át a gyermekkor mindennapjait. Az önbevallásos válaszok alapján a fiatalok szabadidős képernyőideje hétköznapokon a Covid-időszakhoz hasonló szinten stagnál, de hétvégén jelentős növekedés tapasztalható:
A teljes mintában közel félórás, míg a 7–8 évesek körében mintegy egyórás a növekedés a 2020-as adatokhoz képest.
A jelentés rávilágít: a szülők online térrel kapcsolatos elsődleges félelme, hogy a gyermekük cyberbullying áldozatává válik, káros tartalmakkal – például erőszakkal – találkozik, illetve hogy vírusokat tölt le az eszközére.
Kiemelt kép: piaxabay.com