A Sponsored Hate (Szponzorált gyűlölet) projekt keretében több ezer fizetett online politikai hirdetést vizsgált a visegrádi országokban a Jan Kuciak Oknyomozó Központ. Magyarországon 2024 júliusa és 2025 júniusa között 193 olyan hirdetést azonosítottak a Meta platformjain, amelyek célirányosan újságírókat és civileket támadó, lejárató vagy manipulatív tartalmakat erősítettek fel.
A Ján Kuciak Oknyomozó Központ cikke a Telexen jelent meg, amelyben több kormányközeli háttérintézmény vagy épp a Szuverenitásvédelmi Hivatal közpénzből finanszírozott civil társadalom elleni támadásokat vizsgáltak.
„Az Átlátszó szisztematikusan visszaél a közérdekű adatokkal, hírszerzési és dezinformációs tevékenysége súlyosan sérti Magyarország szuverenitását.” Így néz ki manapság a magyar nyelvű közösségi médiában egy újságírókat támadó bejegyzés, mely az adott szerkesztőség vagy újságíró hitelességét próbálja aláásni. Ez a konkrét példa a Szuverenitásvédelmi Hivatal Facebook-oldaláról származik, mely bejegyzést a nagyobb elérés érdekében még megtoltak politikai hirdetés formájában is, legkevesebb 125 ezer forint közpénzzel. Ezzel a hirdetőnek 90 ezer felhasználót sikerült elérnie.
Az elmúlt hónapokban több ezer politikai hirdetést vizsgáltak át egyesével a Meta felületén. Ezek a visegrádi országokból (Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia) származtak. Magyarország esetében a Meta felületein összesen 193 támadó vagy lejárató hangnemű politikai reklámot azonosítottunk a vizsgált 12 hónapban, vagyis 2024. július és 2025. június között. Ez a második legtöbb Szlovákia után, ahol a helyi politika előszeretettel használta ilyen lejáratásokra a Facebook-hirdetéseket – ott 524 hasonló hirdetést találtunk.
A cikk részletesen vizsgálja a Facebookon elköltött manipulatív, gyűlöletkeltő hirdetéseket, és annak hatásást, ezekből példákat emel ki. Illetve azt is, hogy milyen hatása lesz, az október 6 után a politikai hirdetések leállításának. Egyes elemzők szerint még akkor is van lehetőség arra, hogy politikai hirdetések megjelenjelek az algoritmusban és ezzel gyűlöletkeltést szítsanak.
A teljes cikket itt, az angol eredetit pedig itt olvashatják el.

Kiemelt kép: Meta ad library