Kende Tamás Balázs Béla-díjas filmfotóssal, standfotóssal beszélgetett Dénes Gábor filmrendező, operatőr, aki ugyancsak Balázs Béla-díjas, és ötletgazdája egy beszélgetés-sorozat első részének.
Kende Tamás megosztotta az élményeit az Árvácska filmforgatásról, Gobbi Hilda, Major Tamás és a fiatal Kern András és Básti Julival való találkozásáról is.
Hogyan lehetséges a film, a pergő anyagok rögzítését állóképen visszaadni? Elcsípni egy-egy jelenetet, úgyhogy annak mélysége legyen?
Herskó János kivetített portréja előtt indult a beszélgetés, hommage a mesternek, aki elindította Kende Tamást ezen az izgalmas pályán 1969-ben. Megtanulni együtt lélegezni, sodródni – de nagyon is tudatosan – a produkcióval – fotózni a legjobb és megismételhetetlen pillanatokban a nélkül, hogy a film forgatását megzavarná.
Ezt a paradoxont tökélyre emelte Kende Tamás olyan ismert filmesekkel, mint Bacsó Péter, Makk Károly, kísérhette Mészáros Márta rendezői utasításait. Visszaemlékezett arra is, hogyan ment Sára Sándorékkal hajnali 2-kor az Árvácska című film forgatására. Még éppen jó időben kezdte a pályát: amikor a MAFILM és az MTV évente 120 közös produkciót forgatott. Gobbi Hilda, Major Tamás és a fiatal Kern András és Básti Juli legjobb pillanatait örökítette meg. Megtudtuk a műhelytitkokat, például hogy készültek „az elhajlást vizsgáló intézet” női napozóra tévedt munkatársával a felvételek novemberi télben.
Hány az óra Bacsó úr? címmel egyébként korábban rendezett már Kende Tamás kiállítást a MÚOSZ-ban, majd ezt követően Szabó B.Istvánnal és Andor Tamással közösen jelent meg a BACSÓ könyvük. Már az 1980-as években elindult a nemzetközi karrierje is. Számos koprodukcióban, valamint nemzetközi bérmunkában is fotózhatott, amit némiképp nyelvtudásának is köszönhetett.


A digitális technika beköszöntével egy másfajta szaktudást is el kellett sajátítania. Ennek révén készültek olyan jelenet-és sztárfotók, mint például Udvaros Dorottya Michael Sarrazin-nel a Viadukt című filmben, amelynek társproducere Libik André volt. Azután rendszeresen hívta őt Robert Halmi, a Hallmark csatorna alapítója és tulajdonosa az újonnan Magyarországra hozott bérmunkákra. Összebarátkozott Max von Sydow-val, és Marie José Nat-ról és Géraldine Chaplin-ről készített fotói magazínokban és plakátokon a mai napig láthatóak.



A MÚOSZ Kulturális szakosztály rendezvénye telt ház előtt, 3 fotós kolléga kamerái előtt zajlott: B. Molnár Béla, Kecskeméti Tibor és Rombai Péter is elküldték fotóikat, amelyekből néhányat itt közlünk.
Az eseményt videóra vette Kálmán István, az Objektív Filmstudió vezetője, és látható a MÚOSZ You Tube csatornáján. A beszélgetés végén Kende Tamás néhány kiállított képét felajánlotta a MÚOSZ-nak.


A teljes beszélgetést itt megnézhetik:






