A Political Capital elemzése azt vizsgálta, mi történt a Google politikai hirdetésének megszűnése óta eltelt néhány hétben. A Google már szeptember 22-én lekapcsolta a politikai hirdetéseit.
Néhány hibát és sikert is elkönyvelhet a Google az azóta eltelt időszakban, derült ki az elemzésből.
Azzal, hogy a Google lekapcsolta a politikai hirdetéseket, a korábbi nagy politikai hirdetőknek jelenleg tényleg nem futnak hirdetései.
A Google-kategorizáció átláthatatlanul, érthetetlenül működik, ami azzal együtt is komoly kockázatokat rejt, hogy olykor vicces vadhajtásokba torkollik: Toroczkai László egy beszédét például a Home & Garden témába sorolta.
Ami a hirdetőket illeti, egyelőre úgy tűnik, nem próbálkoznak intenzíven kijátszani a Google politikai szűréjét, vagy ha mégis, akkor sikertelenül.
A Google nem várta meg a politikai reklámtevékenységekről szóló uniós rendelet október 10-ei hatályba lépését, és már szeptember 22-én lekapcsolta a politikai hirdetéseket a teljes EU-ban. Ezzel biztosított magának szűk három hetet arra, hogy a számonkérhetőség napjáig, azaz október 10-éig tökéletesítse a feladott hirdetések kategorizációs és szűrési mechanizmusát.
A Google szeptemberi lépését követő gyorselemzésünkben néhány példán keresztül rávilágítottunk a techóriás politikaihirdetés-kategorizáló rendszerének hibáira. Azóta alaposabban megvizsgáltuk a hirdetéstárban elérhető, nem politikainak besorolt hirdetéseket, összevetettük őket a korábbi politikai hirdetésekkel, és azt találtuk, hogy a jelenség nem egyedi, sőt, még több csontváz esett ki a Google hirdetéstárából. Jelen elemzésben a szeptember 22-ét követő, de még az október 10-ét megelőző köztes időszakban tapasztalt problémákat tárjuk fel. A politikai hirdetésekkel kapcsolatos eddigi elemzéseink itt olvashatók.
Kiemelt kép: Google