Trendváltás figyelhető meg az NMHH friss kutatásában, ami a kommunikáció- és médiatudomány szakok helyzetének feltárására irányult. Célja az volt, hogy átfogó képet adjon a hallgatók szakválasztási motivációiról és a diploma munkaerőpiaci helyzetéről.
A kutatás szerint a hallgatók a kreatív szakmai lehetőségeket keresik, de hiányolják a gyakorlati képzést és az iparági eszközöket.
Még mindig népszerű szak a kommunikáció- és médiatudomány
A kommunikáció- és médiatudományi szak továbbra is népszerű a felsőoktatásban, ám az ezen tanulmányokat folytató hallgatók egyre kevésbé tartják vonzónak az újságírói pályát. A felmérés szerint a diákok 50 százaléka PR/marketing területen helyezkedne el, míg csupán 26 százalékuk dolgozna szívesen az online sajtóban.
A válaszadók 68 százaléka jelölte meg a kommunikáció és a média iránti személyes érdeklődést, mint elsődleges motivációt, és 41 százalék számára a kreatív, alkotó jelleg volt a döntő szempont. Ugyanakkor a hallgatók 54 százaléka a szakhoz kapcsolódó munkaerőpiaci lehetőségeket is figyelembe vette.
Az oktatók felkészültsége kiemelkedő, de az eszközparkkal nem elégedettek
A felmérésben részt vevő hallgatók 87 százaléka magasra értékeli az oktatók felkészültségét, és a tanári hozzáállás értékelése is hasonlóan pozitív képet mutat (84 százalék).
A képzés tartalmával kapcsolatban a hallgatók 75 százaléka elégedett, de a teljes elégedettség aránya ennél jóval alacsonyabb, ami összefügg a gyakorlati képzésben tapasztalt hiányosságokkal, elsősorban az update eszközpark hiányával.
A hallgatók mindössze 13 százaléka érzi úgy, hogy a képzéshez minden szükséges technikai eszköz rendelkezésre áll. Ráadásul 31 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy még nem is találkozott professzionális stúdióval, videó- vagy hangtechnikai berendezéssel a képzése során.
A gyakorlai helyeket maguknak kell keresni
Nehézségként élik meg a tanulók azt is, hogy gyakran maguknak kell gyakorlati helyet keresniük, 76 százalékuk nyilatkozta azt, hogy önállóan kell ezt megtennie.
Népszerűbb már a PR/marketing szakirány
A hallgatók fele PR/marketing területen szeretne elhelyezkedni, 38 százalék online tartalomgyártásban, míg mindössze 26 százalék vállalna munkát az online sajtóban. A televíziós karriert a megkérdezettek 22 százaléka fontolgatja.
A szakmai megbecsültség mérsékelt
A kreatív munka és a nyilvánosság előtti szereplés továbbra is vonzó, de a diploma társadalmi és gazdasági megbecsültsége mérsékelt. Ez nem meglepő, hiszen a diákok közel fele (47%) úgy gondolja, hogy a média szakos pályakezdők havi nettó fizetése 400 ezer forint alatt marad.
A kutatást itt olvashatják el.
Kép: unsplash.com