A Turisztikai és Gasztronómiai Szakosztály évzáró ülésén először szokásunkhoz híven a turizmusról beszélgettünk. Vendégeink voltak: Prónay Bence, a Proko Travel ügyvezetője, valamint dr. Ribi András, a Fehérvár Travel főmunkatársa, akikkel az utazási irodák jelenlegi örömeiről, gondjairól váltottunk szót, majd a gasztronómia következett: Dobay Eszter, a Dobay cukrászdák társtulajdonosa, aki beszámolt a több mint tízmilliárdos évi árbevétellel büszkélkedő Semsei Gastronomyról, illetve annak egyik fontos talpkövéről, a két és fél éve nyílt cukrászdáikról.
Fontos a személyes kapcsolat
Mind a két utazási iroda oszlopos tagja a szakmának, évtizedek óta sikeresen működnek, nagy a törzsutaskörük. Vannak például, akik évtizedek óta a Fehérvár Travellel utaznak. Mert az utazás bizalom kérdése is. Ahogy dr. Ribi András fogalmazott, fontos, hogy az adott irodában ki fogadja a leendő utast, hogyan tájékoztatja. Az őszinteséget mindig becsülik a világjárók. A kedvenc úti célok változnak, amiben sokféle tényező szerepet játszhat. Divatba jött Skócia, Svájc is kedvelt, az egyre melegebb nyarak hatására sokan húzódnának észak felé, tehát kedveltek a skandináv utak is.
Mást keresnek a kisgyerekesek – ők inkább a tengerparton pihennének –, és mást, akiket kifejezetten a gasztronómia vagy a kulturális élmények érdekelnek. A senior korosztály egyre aktívabb réteg, az életkor növekedésével nő az utazási kedv is.
A TikTok előretör
Mind fontosabb a szerepe a közösségi médiának, ezen belül is a TikToknak, elsősorban a fiatalabb korosztály körében, de ma már szinte mindenki, aki utazni vágyik, előbb körülnéz a neten, hogy egy adott úti cél vagy akár egy szálloda minőségéről tájékozódjon.
Az utazási irodáknak főleg azokból áll a vendégkörük, akik körutazásra indulnak, és nem hétvégi kiruccanásra, mondjuk Londonba. Minél messzebb van az úti cél, annál inkább szükség van helyismeretre, még akkor is, ha valaki beszéli a nyelvet. Szó esett még a Magyar Utazási Irodák Szövetségének munkájáról, arról, hogyan lobbiznak együtt fontos ügyekben az utazási irodák, és miképpen képviseltetik magukat a TUTSZ-ban, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségében.
Ahol mindenki törzsvendég
Az év végi ünnepek idején mindig tobzódunk az édességekben. A két és fél éve nyílt Dobay cukrászdákban – jelenleg három üzlettel dicsekedhet a vállalkozás – egész évben nagyon sokféle édes ízzel, de mással is várják a vendégeket. Apám se hitte volna – ez volt a bemutatott slide-ok személyes indíttatású szlogenje.
Dobay Eszter részletesen ecsetelte üzletpolitikájukat, kiemelve, hogy mindenki, aki belép, törzsvendég, illetve úgy fogadják, hogy az legyen. Érzelemdús és programokban gazdag kiszolgálást szeretnének nyújtani, mert ma nem olcsó cukrászdákba járni. Kiemelkedő a három üzletnél – a halászteleki, a Horváth-kerti, illetve e Kopaszi-gátnál lévőnél egyaránt –, hogy nívós irodalmi programokat rendeznek, azt remélve, hogy ezzel is ösztönözhetik a vendégeket, hogy gyakran látogassák meg őket.
Nem könnyű pultost találni
Üzletpolitikájuk része a vendégekkel való kedves bánásmód – ehhez nem mindig könnyű pultost találni, jegyezte meg Eszter, utalva a munkaerő-problémákra. Cukrászdáik kutyabarátok, és a sütemények széles választékán túl igyekeznek bővíteni az egyéb finomságok palettáját is.
A beszámolók után kóstolhattunk habcsókokat, mentes süteményeket, klasszikus zserbót és kekszeket. Az évadzáró ülés iránt a szakosztályi tagok körében élénk volt az érdeklődés, számos kérdést tettek fel. A kóstoló közben és után is sokan maradtak a Kávézóban szót váltani szakmai dolgokról és másról.
Elek Lenke
Fotók: Okolicsányi Zoltán