A MagyarDipló szerkesztőségének és a MÚOSZ Kulturális Szakosztályának programja május 26-án (szerdán), 20:15 órától.
A magyarországi filmművészet egyik erős ága a szociálisan érzékeny, a mikrokörnyezetben a szinte teljes rendszerjellemzőket bemutató irányzata. Noha ennek a jellegzetes stílusjegyeket viselő vonulatnak már a múlt század hatvanas éveiben vannak előzményei, nemzedékké formálódásában a Balázs Béla Stúdió és néhány, jobbára a periférián maradt amatőrfilm klub, pl. a Kőbányai amatőrfilm stúdió játszott szerepet. Az irányzat legfőbb jellemzője, hogy a lehető legintimebben, mégis dokumentarista módon, a tényeket játékfilmmé formálva, direkt állásfoglalás nélkül mutatja be a zsákutcás sorsokat.
A filmklubban egyszerre két, egymáshoz szorosan kapcsolódó filmről fogunk eszmét cserélni. Sajnos, mivel e filmek nem hozzáférhetők Magyarországon sem, a kép- és hangminőség nem a legjobb, mert a felvételek egykori VHS kazettákról származnak.
A két filmet nemcsak a tragikusan fiatalon elhunyt rendező, Erdőss Pál személye és számos hasonló jelenet köti össze, hanem a főszereplő is, Odzsa Erika, aki a művészi tömörítés következtében egyetlen személy köré sűrített történéseket olyan személyes átéléssel úgy hitelesíti, hogy sokszor az az érzésünk, mintha dokumentumfilmet látunk. S ez nem véletlen.
Adj király katonát! (1982)
A nagyipari kapitalizmus kialakulása szorosan kötődik a textiliparhoz, ezért a szövőgyári munkások élete gyakori témája a művészetnek, így a filmnek is. A rendszerváltás előtti magyar textilipar folyamatosan, tehát a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején is szívta magába a fiatal, vidéki, szakképzetlen nőket,. A gyárakban dolgozó fiatalok álma a jobb, könnyebb élet, s majdan a szép család volt. A „könnyű” fizikai robot, az alacsony képzettség, a tájékozatlanság azonban keveseknek adta meg a felemelkedés lehetőségét, szó sincs már arról, hogy ők lennének hatalmon, és nem is kívánnak ilyesmit. A létbiztonság ugyan számukra is megteremti az élet legalapvetőbb szükségleteinek kielégítését, ám sok esetben ennél többet aligha. A film bármikor megtekinthető előtte itt: https://videa.hu/videok/film-animacio/adj-kiraly-katonat-W9Xn01iKDhXquQZ8
Fényérzékeny történet (1993)
A rendszerváltás után százezrek váltak munkanélkülivé. Ez felkészületlenül érte az embereket, és ha dönteniük kellett, ha egyáltalán volt lehetőségük bármiben is dönteni, gyakran egymás után hozták a rosszabbnál rosszabb, önsorsrontó döntéseket. Ez történt a film főszereplőjével is, aki szinte vonzza magához a kisebb-nagyobb tragédiákat, míg végül mindent elveszít. A film bármikor megtekinthető előtte itt: https://videa.hu/videok/film-animacio/fenyerzekeny-tortenet-rendszervaltas-OPBTgpXU7ZABLVv8
Join Zoom Meeting:
Moderátor: Cs. Kádár Péter
Várunk szeretettel a MagyarDipló szerkesztősége és a MÚOSZ Kulturális Szakosztálya nevében:
Morva Judit és Vámos Éva