A kisgépes repülés szépségeiről, a nemzetközi versenyekről, világ körüli repülésről tartott előadást a Repülés Világa Szakosztály szervezésében Hegedüs Károly és Kántás Andor, a Keszthelyi Repülő Egyesület pilótája. Az egyesület tagjai többek között a cserszegtomaji repülőtéren tevékenykednek, felszállásaik alkalmával élvezik a Balaton és környéke eléjük táruló panorámáját.
Dubaiban a királyi család is élvezhette Hegedüs Károly, a Keszthelyi Repülő és Ejtőernyős Egyesület tagja bemutatóját. Károly 30 éves korától, 19 éve repül. Azóta a technikai sport köti le minden szabadidejét.
Első sárkányrepülőjét még Trabant motor hajtotta. Némi tapasztalatszerzést és pénzgyűjtést követően újabb vizsgát tett, és már a pilóta 2 jogosítással vásárolt egy használt, de már erősebb motorral és sportosabb szárnnyal rendelkező gépet. Azzal már 30-50 kilométeres körzetben repült. Ekkor már utasai is voltak, családtagok, barátok, pilótatársak.
Gyakori látogatója lett a hazai repülős rendezvényeknek, sporteseményeknek.
Egy ilyen alkalommal az amatőröknek rendezett országos verseny dunántúli selejtezőjére érkezett. A verseny szervezője Ferincz Vince pilóta felkérte, hogy nevezzen be. A versenyen ugyan utolsó lett, de mint mondta, sokat tanult abból. Még többet gyakorolt, újabb vizsgát tett, megszerezte az oktatói szakszolgálati engedélyt is. Tudása egyre nőtt, és a szerencse is mellé állt. Hamarosan jöttek az eredmények, végre dobogóra is állhatott. Ezt követően megnyíltak előtte a kapuk. Ő maga így vall erről.
– Bekerültem a szórásba és jöttek az országos távrepülések, lenyűgöző egzotikus utazásokkal egybekötött bemutató-repülések, nemzetközi versenyek, a magyar válogatott tagjaként a világbajnokság.
Sportrepülésem meghatározó eseménye 2013-ban volt. Abban az évben nyitotta meg kapuit Dubaiban a világ legnagyobb lóversenypályája. A megnyitó káprázatos műsorának leglátványosabb elemeként, az Abudabi király beszéde után, az angol királynő és számos magas rangú VIP vendég szeme-láttára berobbant az égből a magyar válogatott 15 sárkányrepülőből álló köteléke. Az éjszaka közepén, lángcsóvát húzva, zenére, óramű pontossággal, műrepülő elemeket tartalmazó koreografált műsorszámmal érkeztünk. Később felülről néztük a világ legnagyobb tűzijátékát. Sztárokként ünnepeltek minket a megnyitón.
Hegedüs Károly elmondta, a repülés által sok helyre eljutott, számos barátot szerzett és feledhetetlen élménnyel lett gazdagabb.
– Sokan velem tették meg az első kisgépes repülőútjukat – tudtuk meg. – Volt, aki előtte félt, gondolkodott, hogy felszálljon-e? Aztán végül legyőzte a félelmét. Egy pilóta számára a legszebb pillanatok egyike, amikor leszállást követően látja utasa boldog arcát. Én ezt már sokszor átéltem. Gyakran felteszik nekem is a kérdést, nem veszélyes-e a repülés? Azt válaszolom, ha a gép műszakilag rendben van, a pilóta képzett és gyakorlott, tisztában van gépe adottságaival és saját képességeivel, nem megy bele olyan helyzetekbe, amelyek meghaladják a felkészültségét, akkor nem veszélyes.
A pilóta az idén is tervezi, hogy több versenyen vesz részt, jelentkezik a Tecnikal Triatlonra, a Nemzeti Bajnokságra, talán a Kelet Kupára is.
Kántás Andor vagyok az egyesület elnöke és egyben a főpilótája már tizenöt évesen, 1976-ban jelentkezett ejtőernyőzni és repülni a budapesti Postás Repülő Klubba. Egy év múlva, pont a tizenhatodik születésnapjára estek az elméleti vizsgák, így 1977 tavaszán már elkezdhette az annyira áhított ejtőernyős ugrásokat és repülést egy góbé típusú vitorlázó repülőgéppel.
Viszonylag korán, 1982-ben ejtőernyős oktató lett, majd tíz évre rá repülőgép vezető oktató és kereskedelmi pilóta. Azóta sok utat bejárt mindkét területen.
– Los Angeles mellett Perris Valley-ben voltam repülőgépvezető oktató, majd Angliában, Spanyolországban, Bécsújhelyen egymotoros és kétmotoros gázturbinás repülőgépeken és Szaud Arábiában, mint főpilóta. Valamint 2002-2003-ban Sármelléki repülőtérről elrepültünk Ausztráliába, Sydney és Melbourne-be, valamint körbe Európába. Az interkontinentális repülésünknek az volt a célja, hogy felhívjuk a közvélemény figyelmét a Rett-szindróma nevű betegségre és segítsük egy fejlesztő központ létrehozását a halmozottan sérült gyermekek javára Keszthelyen. Az út egyben sportteljesítmény is volt, amely megmutatta a világnak, hogy magyar pilóta magyar gyártmányú, Apollo Fox repülőgéppel képes ilyen út megtételére – vallott pilóta sikereiről Kántás Andor.
A pilóta 1990-ben költözött Budapestről Keszthelyre, majd 1992-ben 14 klubtaggal megalapítja a Keszthelyi Repülő és Ejtőernyős Egyesületet. Céljuk az volt, hogy az érdeklődőknek és a fiataloknak biztosítsanak lehetőséget a repülés és az ejtőernyőzés elsajátítására. Számos ejtőernyős és pilóta került ki a kezük alól.
– Az egyesület célja, hogy biztosítsuk az érdeklődőknek a lehetőséget arra, hogy kipróbálják a repülést, és ha kedvük tartja, váljanak lelkes és boldog pilótává – fogalmazta meg Kántás Andor.
Szerző: Tisler Anna