Soha ilyen gyorsan nem változtak a kulináris trendek

Egyre többet és gyorsabban kényszerülünk újat tanulni mindarról, ami a tányérunkra kerül. Hol van már a fast food, a street food meg a slow food a közelmúlt és a jelen, aztán érkezik lassan hozzánk is a simple food. De tudjuk-e egyáltalán, mit is eszünk?

A vásárlóknak mintegy egyharmada véli átláthatónak a mezőgazdasági és élelmiszeripari cégek működését, az amerikai Sullivan Higdon and Sink Intézet közelmúltban végzett kutatása szerint. A szakemberek főleg az irányban kutakodtak, mennyire bíznak meg ma az amerikaiak az élelmiszeriparban, illetve a termékekben, és hogyan változott ez 2012-től napjainkig.

Erika Chance, a FoodThink nevet viselő kutatási projekt egyik vezetője szerint, az mindenképpen jó hír, hogy egyre többször fordulnak a vevők kérdésekkel a gyártó cégekhez és a kereskedőkhöz, és egyre élénkebben érdeklődnek az iránt, hogy mit is esznek.4256

A jelentés szerint egyértelmű a vásárlók vágya az iránt, hogy akár az apró részletekkel is tisztában legyenek. 65 százalékuk szerint fontos tudni, hogyan és hol készült az a termék, amit majd otthon megeszünk. A megkérdezettek 60 százaléka szerint a farmerektől lehet megkapni a legmegbízhatóbb információt az általuk előállított termékekről. Pár éve mind többen veszik a fáradságot, és ha szükségét érzik, érdeklődnek a kis- és nagykereskedőknél is. Az internet korában a blogok és a közösségi média is fontos információforrás.

A vásárlók még soha nem voltak ennyire tudatosak, mint ma és nem fordítottak annyi figyelmet arra, mit tesznek a tányérjukra. Az iparnak nem elég aktívnak lenni, sőt inkább a proaktívnak kellene lenni, azaz megelőzni a kérdéseket a megfelelő válaszokkal vagy akár oktatással, és jó előre felkészülni arra, hogy a vásárlók kíváncsiságát kielégítsék – állapította meg a Kansas Cityben végzett felmérés

Ne rohanjuk meg a svédasztalt

Az orvosok már évek óta figyelmeztetnek az all inclusive és a svédasztalos kínálás egészségügyi problémáira. A vendéglátás amerikai tudorai rájöttek, hogyan lehetne valami mást, érdekesebbet, jobb minőségűt és talán kevésbé megterhelőt kínálni a vendégeknek helyette – adja hírül egy szakmai portál.

Újabban az á la carte brunch járja vasárnaponként svédasztal helyett. Ennek a stílusnak nem csak az a jellemzője, hogy nem svédasztalról kínálják a fogásokat, és étlapról kell rendelni, hanem az is, hogy a fogások legtöbbje a helyszínen készül, az alapanyagok ellenőrzötten jó minőségűek, valamint, hogy a kínálatban egyre több a vegetáriánus és gluténmentes étel.

Ez azért is fontos, mert ma már nemcsak az allergiások szoktak rá a gluténmentes táplálkozásra, hanem azok is, akik egészségesebben szeretnének étkezni, és ebben találják meg ennek a titkát. A vegetáriánus fogások eddig jórészt egy szűk kör kedvéért, alternatívaként jelennek meg az étlapon, de ma már divat lett ilyet kérni azoknak is, akik egyébként nem vetik meg a húst. Akik egyébként húsevők, azok is kevesebbszer rendelnek ilyet, mint régebben – állapítja meg a svéd Metro újság.

A minőségi fogások kínálásától azt várják, hogy a vasárnapi nem főzésre és lazsálásra szavazó vendégek talán nem esznek annyit a brunch-ökön, mint tették ezt eddig, és így kevésbé terhelik meg a gyomrukat és a keringési rendszerüket.

A jó kakaós csiga titka

A közelmúltban lezajlott a BaGaTech cukrászati és sütőipari kiállításon rendezétk meg először a kakaós csiga versenyt. Ez a sütemény, majdhogynem hungaricum, azaz tipikusan magyar, méghozzá olyan, amit nem cukrászdában vásárol elsősorban az ember, hanem pékségben. A legjobb magyar pékek a közelmúltban mérték össze, kinek a kreációja a legfinomabb.

4255

A megmérettetésen két kategóriában indultak a versenyzők: kreatív és hagyományos technológiában. A kreatívok között egy érdekes vaníliás-kakaós- krémes csiga nyert, a Pedró Pékség találmánya, a második helyezett a Ba-ko Pékség lett, a harmadik pedig a Kiscipó.

Utóbbi a hagyományos kategóriában az első helyet érte el, második Török Zoltán lett, (Kemencesütőipari kft), a harmadik pedig az Aquincum Finompékség képviseletében Bellmenn Ferenc.

Mi a jó kakaós csiga titka? Werli József, a Magyar Pékszövetség szakmai titkára elárulta: a jó leveles tészta, és a megfelelő töltelék. Ha kellően kelesztett, nyújtott, hűtött a tészta, elég szorosan van feltekerve és a töltelék aránya is megfelelő – hagyományosan 1 egység kakaóhoz 4,5 egység cukor illik – akkor a cukros töltelék nem folyik ki, hanem kellően ráolvad a feltekert, könnyű, leveles tésztára, a kakaós íz domináns lesz, a sütemény pedig ízletes, omlós, ropogós.

Az utóbbi években megélénkült a hazai cukrászélet, a Cukrász Iparosok Testülete aktívabb munkát folytat. Az Év Tortája verseny egyértelmű szakmai siker, a fagylaltvetélkedőnek is élénk a médiavisszhangja. A kakaós csiga verseny, ha nem is ekkora ötlet, de színesíti, érdekesés teszi a hazai cukrász szakmai életet és a termékek minőségét, amelynek a vásárlók örülhetnek a legjobban.

Szerző: Elek Lenke

A szerzőről

Önnek ajánljuk

Ezt olvasta már?

CHIPP: első díjas lett a Szegedi Műhelyben készült sorozat

Móricz-Sabján Simon, a Népszabadság fotóriportere Street Workout című sorozatával a 12. China International Press Photo Contest (CHIPP) Sport sorozat (Sports...

Close